40 virksomheder indenfor leg og læring gæster i dag Billund

PR-Foto

I alle danske virksomheder er der store krav til at være kreative og innovative, så nye produkter og service skaber reel værdi for brugerne og kommer hurtigt igennem pipelinen. CoC Playful Minds, der er eksperter indenfor samskabelse med børn, har inviteret til netværksmøde. 40 danske virksomheder indenfor leg og læring deltager i dag i netværksmødet, der afholdes i LEGO House mellem 13-19.00

”Vi får bedre ideer og bygger stærkere koncepter”
Fem måneder med fokus på innovation i børnehøjde har løftet virksomheden Tankegangs udvikling af undervisningsforløb til skoleelever. Tidlige brugertest og børnevenlige spørgeteknikker er nogle af de nye værktøjer, der skaber mærkbar værdi.

Kampagner, der giver danskerne nye, grønnere vaner, er et speciale hos kommunikationsbureauet Tankegang. Bureauet ligger i Frederikshavn, og det har blandt andet hjulpet kommuner med at få borgere til at sortere deres affald og få familier til at parkere bilen og tage cykle. Nogle gange går kommunikationen gennem husstandenes yngste medlemmer, så for at blive endnu dygtigere til at kommunikere i børnehøjde har fire medarbejdere fra Tankegang sendt sig selv på skolebænken. De har deltaget i det fem måneder lange innovationsforløb ’Play User Lab’ hos CoC Playful Minds i Billund og på Designskolen Kolding.

– Vi ved fra forskning, at børn er effektive ambassadører i hjemmet, og at de hurtigt lærer mor og far, hvordan man agerer grønnere. Hvis vi kan kombinere den viden med indsigt i, hvordan børn bedst lærer gennem leg, har vi et fantastisk afsæt for forandring, siger Lotte Mertz Winther, partner i Tankegang.

Tidlige brugertest er et andet væsentligt værktøj, som Tankegang har taget i brug efter forløbet i Play User Lab. Hvor bureauets analyser tidligere har beroet på antagelser, tager konsulenterne nu langt tidligere målgruppen med i udviklingen af nye koncepter. De lader sig inspirere af børnenes viden og kreativitet, fordi det sætter positive spor i slutproduktet. 

– Vi er holdt op med at antage, og vi tester vores produkter langt tidligere i processen. Det kan føles som om, at man går baglæns, hvis brugertesten konkluderer, at det er en ommer, men vi kan se, at vi ender med et bedre produkt, og at den samlede udviklingstid faktisk bliver kortere, konstaterer Lonnie Espersen, AD’er hos Tankegang.

En legende tilgang til læring
I Play User Lab stiftede Tankegang også bekendtskab med nogle af de forskellige typer leg, som børn har. Medarbejderne blev for eksempel opmærksomme på, at det kræver en særlig spørgeteknik, hvis unge sparringspartnere skal inddrages i konceptudvikling.

– Play User Lab kan noget helt unikt. Vi er billedlig talt blevet yngre og har fået meget mere mod på at lege. Og vi har skærpet vores faglighed om børn og designtækning markant. Vi får simpelthen bedre idéer og bygger stærkere koncepter, siger Lotte Mertz Winther.

Under forløbet i Play User Lab udviklede Tankegang et koncept, som giver skolebørn en forståelse af affaldets cyklus fra skrald til genanvendelse. Det hedder ’Skrald som Talent’ og forvandler – midlertidigt – børn til papkasser, coladåser og andet affald på komposten skriver CoC Playful Minds i en pressemeddelelse.

Om Play User Lab

  • Play User Lab er, som navnet antyder, et laboratorium, hvor børns kreativitet inspirerer til udvikling af nye produkter og services.
  • Ambitionen er at øge virksomheders innovationsevne og børnefokus, så de forstår værdien i at samskabe til børn med børn.
  • Et forløb i Play User Lab strækker sig over fem måneder fordelt på 10 kursusdage, hvor 4-7 virksomheder mødes og arbejder sammen.
  • Undervejs i forløbet udvikler hver virksomhed et nyt koncept og/eller en prototype.
  • Play User Lab er finansieret af EU’s regionalfond og Syddansk Vækstforum og er udbudt i regi af klyngeorganisationen D2i – Design to Innovate.
  • Det er gratis at deltage i et forløb, men der er nogle få krav, virksomhederne skal kunne opfylde ved tilmelding.
  • Læs mere på cocplayfulminds.org