Ret til kompensation ved forsinkede fly

En ny afgørelse om rettigheden til kompensation ved forbindende fly under samme booking, giver nu flypassagerer over hele verden ret til at få kompensation, selvom et andet flyselskab er skyld i forsinkelsen, oplyser verdens førende kompensationsselskab AirHelp.com

Luxembourg, Juli 2019
EU-domstolen har truffet en afgørelse til passagernes fordel i en sag, som får betydning for flypassagerer i hele Verden – dette oplyser Verdens førende kompensationsselskab AirHelp.com, som er juridiske specialister i flypassagerrettigheder, og er et af de eneste selskaber der hjælper passagerer i hele verden lige meget, hvor man rejser til eller fra. 

Baggrunden for dommen:
Elleve passagerer skulle fra Prag til Bangkok via Abu Dhabi. Det første af disse forbindende fly var med flyselskabet České Aerolinie, som ankom efter planen i Abu Dhabi. Men det næste fly med Etihad Airways mellem Abu Dhabi og Bangkok kom 8 timer og 8 minutter for sent. Da dette er en forsinkelse på mere end 3 timer har passagererne ret til kompensation. De to selskaber har på denne rute aftalt at Etihad Airways rent faktisk står for transporten, altså stiller fly og mandskab til rådighed, men at České Aerolinie gerne må sælge billetter til ruten, som om det var dem, der flyver ruten. Dette hedder ”code sharing”. Det er en måde for visse flyselskaber at fylde deres fly op med passagerer fra andre flyselskaber og for andre flyselskaber at sælge attraktive ruter man ikke rent faktisk flyver selv. De øverste EU-dommere i Luxembourg har nu afgjort, at passageren kan kræve kompensation fra det flyselskab som passageren købte den samlede rejse hos, i sagen med České Aerolinie. Det forudsætter, at alle flyvninger på strækningen er booket på én gang.

“Det er rigtigt set af EU-domstolen, at de færreste passagerer forstår forholdet mellem flyselskaberne i “code sharing” og at det logiske er, at man kræver kompensation fra det flyselskab man købte rejsen hos. Man skal huske at flyselskaberne kan aftale internt, hvem der i sidste ende står med regningen. Der er sikkert en masse advokater i gang lige nu med at få omskrevet code sharing aftalerne, så de passer til de nye forhold. Men det er også det. Denne dom betyder ikke at der skal betales mere i kompensation, blot at det er lettere for forbrugeren at stå på sin ret.” understreger Christian Nielsen, Juridisk Chef ved AirHelp.com

Dette er første gang i historien at en afgørelse pålægger ét flyselskab at betale kompensation for en forsinkelse, som et andet flyselskab var skyld i (deres partner flyselskab).

“Dette betyder i praksis at danske flypassagerer kan få kompensation fra det flyselskab der har solgt billetten, når der opstår forsinkelser ved mellemlandinger i og uden for EU, selvom der er flere forskellige flyselskaber involveret”, fortæller Christian Nielsen fra AirHelp.com i en pressemeddelelse.

Om AirHelp
AirHelp.com er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp har hjulpet mere end 13 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele Verden, lige meget hvor de flyver til eller fra.