LEGO’s omsætning er steget men overskuddet er faldet

Legos koncerndirektør Niels B. Christiansen - PR-Foto

LEGO Koncernen offentliggjorde i dag regnskabet for første halvdel af 2019. Omsætningen steg med fire procent til 14,8 mia. kr. sammenlignet med samme periode sidste år. Salget til forbrugerne steg med fem procent sammenlignet med første halvdel af 2018, og koncernen øgede sin markedsandel på de største markeder.

Driftsoverskuddet var 3,5 mia. kr. Det er en tilbagegang på 16 procent sammenlignet med første halvår af 2018, hvilket skyldes beslutningen om at øge investeringer, som skal skabe vækst på længere sigt.

Niels B. Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen, siger om regnskabet: ”Vi er tilfredse med resultatet i betragtning af de forandringer, der fortsat påvirker den globale legetøjsindustri. På trods af svære betingelser, fortsætter vi med at øge vores salg og markedsandel på vore største markeder. Det er ikke mindst takket være vores dedikerede kolleger, der er skarpt fokuserede på at samarbejde med vores partnere i detailhandlen og skabe de bedste legeoplevelser for fans i alle aldre.”

”Samtidig investerer vi i at skabe et stærkt fundament, der kan skabe vækst på den lange bane og inspirere kommende generationer af LEGO forbrugere. Investeringerne omfatter åbning af nye markeder, ekspansion i Kina, udviklingen af innovative butiksoplevelser samt spændende nye produkter og legeoplevelser.”

Salget til forbrugere i etablerede markeder som Vesteuropa og USA steg med et-cifrede vækstrater. I Kina, et strategisk vækstmarked for LEGO Koncernen, fortsatte den stærke, to-cifrede vækst.
De bedst sælgende produktlinjer i første halvdel af året var en blanding af egne og licens-baserede produkter som, i vilkårlig rækkefølge, LEGO® City, LEGO Creator, LEGO Friends, LEGO NINJAGO, LEGO Technic og LEGO Star Wars™. LEGO Marvel Avengers var særligt populært, og LEGO Movie 2 produkterne bidrog også positivt til væksten i forbrugersalget.

”Det glæder os, at klassikere som LEGO City og LEGO Technic fortsat klarer sig godt,” siger Niels B. Christiansen. ”Samtidig følger vi med stor entusiasme de nye innovative måder at bringe klodsen i spil igennem digitale legeoplevelser som det helt nye LEGO Hidden Side™, der kombinerer den fysiske leg med en cool augmented reality oplevelse.”

Flere børn skal nås gennem nye markeder
LEGO Koncernen øger sine investeringer i fysiske og digitale aktiviteter for at nå flere børn rundt om i verden, bl.a.  i Kina, hvor der forventes at være mere end 140 butikker i 35 byer ved udgangen af 2019.

Koncernen åbner også et kontor i Mumbai i begyndelsen af 2020, som skal være basen for en udvidet tilstedeværelse i Indien.

”Vi ser en mulighed for at nå ud til endnu flere indiske børn og familier, der forstår og værdsætter fordelene ved at lære gennem leg. Den voksende middelklasse, vigtigheden af en god uddannelse og den økonomiske vækst gør Indien til et logisk næste skridt i vores bestræbelser på at nå mange flere børn i hele verden,” siger Niels B. Christiansen.

Opgradering af e-handel og styrkelse af fysiske butikker
LEGO Koncernen investerer i at opgradere sine e-handelsplatforme for at forbedre oplevelsen for forbrugerne og serviceniveauet over for detailhandlen. Derudover åbner mere end 70 LEGO brandede butikker uden for Kina i løbet af 2019, heriblandt en flagship-store i Amsterdam, der åbner i december 2019. Det bliver den femte LEGO flagship-store.

Niels B. Christiansen siger: “Vi foretager investeringerne på et sundt økonomisk grundlag for at gribe de muligheder, der skabes af megatendenser som digitalisering og globale demografiske og økonomiske forandringer, der omformer branchen. At være på forkant med tendenserne giver os mulighed for at inspirere fremtidige generationer af børn.”

En global drivkraft for læring gennem leg
LEGO Koncernens ambition om at bringe læring gennem leg til alle børn i hele verden er fortsat virksomhedens fokus.

“Leg er vigtigere end nogensinde. Når børn leger, lærer de færdigheder, der vil være afgørende for deres fremtidige succes. World Economic Forum anslår, at 65% af nutidens børnehavebørn vil have jobs, når de bliver voksne, som endnu ikke findes i dag. Den eneste måde, børn kan få succes i denne uvisse fremtid er at tilegne sig universelle færdigheder som kreativitet, problemløsning, modstandsdygtighed og samarbejde – færdigheder, der bliver udviklet gennem leg med LEGO klodser fra en meget tidlig alder.

”At hjælpe børn med at indfri deres potentiale driver alle i LEGO Koncernen til at gøre, hvad vi kan for at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden”, afslutter Niels B. Christiansen i en pressemeddelelse.

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.