Perioden fra 1. januar til 31. juli 2019 har budt på afvekslende sommervejr, hvor sidste år var præget af en uendelig hedebølge. Mange nye tiltag og initiativer har genereret en flot stigning i de kommercielle overnatningstal i Billund kommune.
De første 7 måneder af 2019 er de kommercielle overnatningstal er steget med 4 %
Til sammenligning steg tallet i samme periode sidste år med 0,7 % i følge Danmarks Statistik
Tallene er retningsvisende og eksklusive overnatningstal fra eks. Lalandia Billund, Danhostel i Grindsted, samt de mange små- og mellemstore overnatningssteder i Billund kommune, som samlet set udgør en massiv kapacitet.
Hos eks. Danhostel – Grindsted og tilmed hos de mange små- og store overnatningssteder er tendensen den samme. Det går rigtig godt i overnatningsbranchen til trods for at deleøkonomiens bud på ”Hotel” AirBnB også vækster i området.
Men der er også flere grunde til at sæsonen er gået godt sammenlignet med 2018!
LEGO House® har i 2019 fået bedre fat og er mere kendt blandt turisterne, som kom til udtryk med 30-40% stigninger i højsæsonen. Lalandia – Billund melder ud, at de er godt tilfredse i sæsonen ind til videre. LEGOLAND® Castle Hotel har været i spil som ét eksklusivt ”ad on” produkt til den ultimative ”LEGOLAND® oplevelse”-
Castle Hotel melder, at de har haft mange glade gæster, som har taget rigtig godt imod det nye hotel.
Billund Lufthavn udvider kontinuerligt med flere flyruter og stigende passagertal. I 2018 introduceredes 5 nye ruter og i 2019 er vi helt oppe på 15 nye ruter. Passagerantallet er på 1,7 mio. i første halvår, hvilket er en vækst på 5,4% i forhold til 2018.
Markedsføringssamarbejdet; LEGOLAND® Billund Resort (7 kommuner) genererer rigtig flotte tal i forhold til brugen af ”Be Happy Pass” kortet som er steget eksplosivt i Billund i forhold til 2018. Det skyldes bla. at vi lokalt har nogle af resortets største attraktioner: LEGOLAND®, LEGO House® og Lalandia.
LEGOLAND® Billund Resort tilbyder verdens bedste ferieoplevelser for børnefamilier. Her findes 21 store attraktioner inden for 1 times kørselsradius. Turisterne deles man om og BHP kortet giver fordele og får turisterne til at bevæge sig rundt i hele resortet.
Herudover har Billund fastholdt og løftet niveauet af service i form af gratis transport og personlig guidance!
Billunds ”Shuttlebus” – en gratis service, har kørt i perioden hele juli og august – i alt 62 dage. Vi har ikke passagertallene endnu, men alt tyder på, at det er gået bedre end nogensinde før, da bussen i de travleste uger af og til var så fyldt at passagerer måtte vente en ekstra omgang for at komme med. Shuttlebussen har fragtet Billunds mange turister rundt til attraktioner, hoteller og retur til Billund Lufthavn. Det har været en storartet service, som turisterne i den grad har været begejstrede for.
Vejles gratis Shuttlebus var også et nyt flot servicetiltag i 2019 for turister i både Vejle- og Billund kommune. Ruten har så fint forbundet oplevelserne og overnatningsstederne mellem Vejle-Billund. Vi har endnu ikke tal eller statistik fra Visit Vejle, men vi ser frem til at formidle servicen igen i 2020.
Billund ErhvervsFremmes fysiske turistinformationer, men i særdeleshed den mobile turistinformation (Tuk-Tuk’en) må siges at være en succes! Den mobile turistinformation har kørt aktivt alle ugens 7 dage i ugerne 27-35 (9 ugers kørsel). Til sammenligning var tallet 2018 på 358 personer (bemærk dog kun 6 ugers kørselsperiode)
I højsæsonen 2019 har vi i alt været i kontakt med næsten 2000 turister. Rundt regnet 1800 har besøgt vores mobile turistinformation mod 358 i 2018. Det fysiske turistkontor har haft 200 gæstebesøg mod 125 i 2018. Lokationen Lalandia var topscorer på turismeflow og turismekontakt, herefter LEGO House® og mindst flow og kontakt var der hos LEGOLAND®, pga. de mange turisters målrettede adfærd.
Vi har været super heldige med hele tre fantastiske sæsonmedarbejdere, som i den grad har gjort deres ypperste til at opsøge, inspirere og vejlede turisterne i Billund. Ydermere har vi indsamlet data og generel feedback, som kan komme turismeaktører, Billund kommune og Visit Billund til gode ift. fremadrettet udvikling af Billund, som en stærk turistdestination.
Vi ser frem til endnu en spændende sæson 2020 i Billund kommune, hvor nye tiltag ser dagens lys!
LEGO® MOVIE™ World bliver årets store nyhed i LEGOLAND® 2020. Et univers med action, vilde effekter, flyvende og filmiske forlystelser – Der er garanti for fuld fart, interaktion og spænding. Billunds nye attraktion WOW-Park åbner, hvor der i den grad bliver fokus på naturen, bevægelse og sammenspil – et stærkt og unikt supplement til vores øvrige attraktioner. Billund Lufthavn udvider med en sprit ny terminal, der kan rumme det stigende antal flyruter, flytyper og passagerer. Herudover går vi en spændende tid i møde på turismeområdet. Etableringen af bliver et nyt destinationsselvskab bliver formentlig en realitet- hvis ikke lokaliseret i Billund kommune så i én af Trekantområdets øvrige 7 kommuner.
Er du turismeaktør i Billund kommune og/ eller medlem hos Billund ErhvervsFremme kan du deltage i vores halvårlige turismemøde onsdag den 6. november 2019 fra kl. 17.30-20.00. Lokationen er endnu ikke på plads, men tilmelding kan ske på http://www.billunderhvervsfremme.dk/det-sker/ – Her vil vi bringe lys på turismeåret der gik og nyheder og tiltag i 2020. WOW-Park Billund gæster os denne aften og vil visualisere og informere om den nye attraktion, som ventes at åbne omkring St. Bededag 2020.
Glæder os til at se både kendte og nye ansigter i netværket! skriver Louise Lolk Buchholt Fischer fra Billund ErhvervsFremme i en pressemeddelelse.