At læse – i bog eller på skærm? – Grindsted Privatskole

Foto: April Bryant fra Pixabay

I øjeblikket diskuteres læsning på skærm versus læsning i bog.  Det er sort på hvidt, men det ikke sort eller hvidt, hvad der virker

Viceskoleleder Christian Thorne fra Grindsted Privatskole har sendt denne pressemeddelelse til Netavisen Grindsted.

På en ganske almindelig onsdag morgen summer Grindsted Privatskole af læring og aktivitet. Går man en tur rundt på skolen, finder man her og dér elever fra 4. klasse, der fordyber sig i selvvalgt litteratur. Dagen er startet med læsning, og eleverne har flere valgmuligheder for at få fingrene i eller øjnene på litteratur. Skolen har ikke længere et fælles bibliotek, men i alle klasser findes der et udvalg af bøger, der i sværhedsgrad passer til elevernes niveau. Fra bogkasserne kan eleven efter eget valg tage netop dén type litteratur, de føler for nu og her. Det vigtigste er at have motivationen til at læse, og mulighederne er mange. Der kan vælges både fag- og skønlitteratur, og emner og indhold er mangfoldig. Og der læses ikke blot i bøger fra bogkasserne. Der er elever, der har medbragt litteratur hjemmefra. Måske fra egen hylde. Måske fra biblioteket i MAGION. Der er også elever, der denne dag har valgt at læse på iPad, hvor portalen ”frilæsning.dk” tilbyder et opfattende univers af læsestof.

iPad i flere år
På Grindsted Privatskole har iPad gennem de seneste 7-8 skoleår været en del af elevernes skoledag, og den lille skærm er en integreret del af undervisningen. Men iPad og computer erstatter langt fra bogstaver på papir. Der er ingen tvivl om, at elektroniske værktøjer er værdifulde i skolearbejdet, hvor eleverne hurtigt kan tilkomme viden, ligesom en iPad eller computer kan benyttes effektivt i fremstilling af kreative opgaveløsninger. Og til slut – når en elev skal forlade skolen – er det fra undervisningsministeriet forventeligt, at en dansk skoleelev mestrer brugen af computer. Nærmest alle afgangsprøver i 9. eller 10. klasse gennemføres elektronisk, og dermed er det vigtigt, at eleven er fortrolig med at læse tekster på skærm og løse opgaver i forskellige programmer.

Den første læsning
Men inden man kommer så langt i skolelivet, så starter det  hele i det små. I indskolingen. Her fortæller dansklærer og klasselærer i 2. klasse, Heidi Dideriksen, at læsning i indskolingen af flere grunde sker ud fra trykte tekster. At sidde med en bog giver ikke anledning til at blive distraheret, og det er nemt at følge, hvor langt man er, ligesom bogens omfang er let at overskue. Helt lavpraktisk kan fingeren benyttes til at pege, hvor man læser, og fingeren har helt styr på læseretningen. I opstarten inviterer Heidi Dideriksen altid forældre til de nye læsere til et aftenmøde, hvor hun fortæller om læsestrategier og forældrenes vigtige rolle i at opmuntre, så eleven fanger interesse i at øve og fortsat glædes ved at læse – også som lektie. Det er som forælder ikke altid nemt at hjælpe med lektielæsningen, men Heidi Dideriksen klæder forældrene godt på, så læseglæden kan fastholdes helt naturligt.

Dansklærer i indskolingen, Heidi Dideriksen, i gang med at udvælge læsebog sammen med Cecilie og Valdemar fra 3. klasse – PR-Foto

Læselysten fastholdes
At fange glæden ved at læse oplever eleverne i lige så høj grad, når de er på mellemtrinnet. Trine Persson er dansklærer i 6. klasse, og klassen har netop påbegyndt et spændende samarbejde med Magion Biblioteket, hvor klassen ofte har været på besøg i forbindelse med forløb planlagt af klassen selv eller af biblioteket. I øjeblikket har klassen et spændende forløb, hvor fokus er på at fastholde læselysten. I den forbindelse får klassen hver 14. dag besøg af to bibliotekarer, der forestår varierede aktiviteter som boganmeldelser, læsestafet, hurtiglæsning og meget andet. Til forløbet er der en stor bogkasse med et udvalg af bøger, der henvender sig enten til drenge eller piger. Læselysten er stor.

Malthe går i 6. klasse og er i gang med ”Star Wars – The last Jedi” – en bog på 341 sider – PR-Foto

De ældste klasser
I 8. og 9. klasse starter skoleåret med et otte ugers læseforløb, der gentages efter årsskiftet. Hver morgen læser eleverne 30 minutter. Og dét oftest i bøger. I 7. klasse valgte eleverne her i efteråret selv en roman, som de individuelt skulle arbejde med. Pudsigt nok valgte hele tre af eleverne klassikeren ”Barndommens Gade” af Tove Ditlevsen. I bogform. ”At læse længere tekster som romaner fungerer oftest bedst med brug af bog frem for iPad. Med iPad er eleven vant til, at denne bruges effektivt og hurtigt, hvor man med få tryk på skærmen hurtigt kommer videre. Denne ”urolige” brug kan forplante sig i læsningen også. Den rigtige bog giver bare en grundlæggende ro, og derfor opleves også langt bedre fordybelse i litteraturen” fortæller Karin Østergaard, der er dansklærer i de to ældste klasser. Til gengæld er mulighederne med iPad bestemt en fordel, når der skal søges kortere tekster eller når evt. ønskede klassesæt er udlånt. Den elektroniske udgave er altid tilgængelig. For elever med læseudfordringer tilbyder iPad og computer også en række værdifulde hjælpemidler, som
betyder, at eleven har langt bedre forudsætninger for at deltage på lige fod med alle andre.

Læsning sker ikke udelukkende på iPad eller computer, men er et aktivt tilvalg, når det giver mening.
Det er både / og ikke enten / eller.

Karin Østergaard hjælper Naya fra 8. klasse, der i denne uge har projektuge. Naya har valgt emnet ”Kræft hos børn”, og hun søger primært sin information på nettet. – PR-Foto

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.