LEGO Fonden giver 100 millioner dollars til kriseramte børn i Etiopien og Uganda

Foto: René Lind Gammelmark

LEGO Fonden donerer $100 millioner til International Rescue Committe for at give børn ramt af kriser i Etiopien og Uganda mulighed for at lære gennem leg.

 Det nye ”PlayMatters” partnerskab vil nå op mod en million børn, lærere og omsorgspersoner.

LEGO Fonden annoncerer i dag en donation på US$100 millioner til et konsortium under ledelse af International Rescue Committee (IRC) for at støtte løsninger, der sætter fokus på læring gennem leg, for børnehave- og skolebørn i alderen 3 til 12 år fanget i de humanitære kriser i Østafrika og bosat i Etiopien og Uganda. Det store nye initiativ – PlayMatters – vil sikre, at børn lærer gennem leg og dermed styrker deres modstandskraft samt udvikler deres sociale, følelsesmæssig, kognitive, fysiske og kreative kompetencer. Donationen implementeres i samarbejde med disse partnere i konsortiet: War Child, Plan BørneFonden og Ubongo, Behavioural Insights Team and Innovations for Poverty Action.

“Vi bidrager til at opfylde det internationale løfte til børn, støttet af FN, om at alle børn har ret til en uddannelse, og at enhver flytning skal tænkes ind i holdbare, langvarige løsninger, som hjælper dem i deres fremtid. Vi er nødt til at gøre vores bedste for at sikre, at det løfte bliver indfriet, ” siger Thomas Kirk Kristiansen, Formand for LEGO Fonden. ”Leg giver trøst. Den hjælper børn med at bearbejde traumatiske oplevelser og vende tilbage til deres rutiner og en mere normal oplevelse af at være et barn. Med den nye donation sætter LEGO Fonden endnu engang fokus på, hvor vigtigt det er at bidrage med løsninger på en af vor tids største udfordringer samt at ændre den måde, hvorpå verden opfatter læring gennem leg og dens betydning for børn i kriseområder.”

IRC og deres partnere vil arbejde i Etiopien og Uganda med mulighed for at udvide til et tredje land på sigt. PlayMatters vil forbedre læringsudbyttet for omkring 800.000 børn, nå omkring 10.000 børnehave- og skolelærere og pædagoger og 170.000 omsorgspersoner, som vil modtage træning at facilitere  læring gennem leg med børn, som har oplevet modgang og krise.

“Børn i disse humanitære kriser har ikke valgt at være flygtninge, og det er uacceptabelt, at en hel generation er berøvet børnehave- og skoletilbud af høj kvalitet. Vi ved at investering i tilbud med fokus på legende læring er afgørende for at imødegå effekten af stress og traumer for små børn i flygtningeområder, fordi læring gennem leg hjælper dem til at opbygge deres sociale og følelsesmæssige kompetencer, opbygger modstandsdygtighed og styrker forbindelser i hjernen, der er essentielle for deres fremtidige udvikling. Gennem det nye samarbejde vil vi arbejde med lærere i nærområderne, fokusere på innovation for at sikre systemisk og varig effekt samt dele viden og løsninger på tværs af nødhjælpsorganisationer, så de kan kopiere og integrere dem i deres programmer. Børnene i disse næsten glemte kriser i Østafrika fortjener læring gennem leg og det håb, som legen kan give for en lys fremtid, ” siger John Goodwin, direktør i LEGO Fonden.

Det nye initiativ imødekommer Global Compact for Refugees’ opfordring til det internationale samfund om at støtte regeringer i at finde holdebare løsninger på kriser, og de Østafrikanske regeringer har netop udtrykt en intention om at håndtere udfordringen bedre. Partnerskabet vil derfor fokusere på at arbejde tæt sammen med regeringerne i Etiopien, Uganda samt et tredje land på sigt, som alle har demonstreret, at de er førende lande i regionen, når det handler om at integrere flygtninge i de nationale systemer.

“Vi ved, at halvdelen af alle flygtninge er børn, men at humanitær støtte fortsat opfatter uddannelse blot som noget ekstra. Vi har brug for store løsninger med ambitiøse idéer, som placerer uddannelse centralt i det humanitære arbejde, ” siger David Miliband, President og direktør i International Rescue Committee. Med LEGO Fondens investering i læring gennem leg og IRCs ekspertise i at nå de mest udsatte har dette partnerskab potentiale til at gentænke uddannelse for en hel generation af flygtningebørn.”

Forskning viser, at børnehave- og skoletilbud baseret på læring gennem leg kan udvikle børns holistiske kompetencer, reducere effekten af modgang samt understøtte opbygning af den modstandsdygtighed, børn behøver for at trives. LEGO Fondens investering vil blive brugt på at skabe innovative, legende tilbud for lærere og omsorgspersoner for børn i alderen 3 til 12 år, som de kan bruge i klasseværelset eller i hjemmet, samt støtte regeringer i at implementere læring gennem leg i børnehave- og skoletilbud.

I takt med at den globale befolkning af fordrevne mennesker når rekordhøjder – med 70,8 millioner fordrevne på verdensplan – er områder ramt af langstrakte konflikter blevet overset i endnu højere grad, og behovet for uddannelsestilbud er større end nogensinde. Der er brug for nye løsninger, som kan adressere kvalitetsudfordringerne i børnehaver og skoler, da lærere, omsorgspersoner og uddannelsessystemer ikke har de nødvendige ressourcer til at forbedre børns læring. Ifølge IRC går mere end 62 millioner børn ikke i skole i lande ramt af krig og fordrivelse, og mange får derfor en ringe uddannelse på grund af humanitære kriser. På trods af det er mindre end 2% af al nødhjælp øremærket til uddannelse.

Med denne donation øger LEGO Fonden sin investering i læring gennem leg til børn i kriseområder markant og bygger dermed videre på fondens donation på US$100 millioner til Sesame Workshop i december 2018 samt investeringen på US$12,5 millioner til Education Cannot Wait i forbindelse med FN’s Generalforsamling i september i år. Sidste år gav LEGO Fonden sin første donation på US$100 millioner til Sesame Workshop og deres partnere BRAC, IRC og New York Universitet for at udvikle, teste og skalere løsninger baseret på læring gennem leg for de yngste og mest sårbare børn fra nul til seks år, som er berørt af Rohingya og Syrien-kriserne. LEGO Fondens donation var et direkte svar på MacArthur Foundations og andres opfordring til at øge investeringerne i udvikling i den tidlige barndoms – et område som ofte bliver overset i humanitært arbejde.

Sesame Workshop og deres partnere har inden for de første seks måneder nået næsten 50.000 børn gennem centre i Bangladesh og Libanon, herunder i nærområderne. Partnerskabet har også støttet mere end 35.000 mødre i Bangladesh i at lege med og stimulere deres yngste børn i hjemmet over det sidste år.

 

###

 

 

Om LEGO Fonden

LEGO Fondens mål er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden – en mission som deles med LEGO Koncernen. LEGO Fonden ønsker at skabe en fremtid, hvor læring gennem leg hjælper børn til at være kreative, engagerede og at kunne lære hele livet igennem. LEGO Fondens arbejde handler om at sætte fokus på legens vigtighed for børns udvikling og gentænke rammerne for læring. I samarbejde med førende eksperter, indflydelsesrige aktører, undervisere og forældre vil LEGO Fonden udstyre, inspirere og aktivere forkæmpere for læring gennem leg.  Learn more on www.LEGOfoundation.com.