LEGO fik i 2019 et overskud på 8.3 milliarder kroner

Niels B. Christiansen - Foto: Niels Aage Skovbo

LEGO Koncernen leverede vækst på top- og bundlinjen i 2019

Salget til forbrugere, omsætning og overskud steg i højere takt end legetøjsbranchen, og LEGO Koncernen foretog store investeringer i initiativer, der skal drive fremtidig vækst
• Det globale salg til forbrugere voksede med 5,6 procent i 2019 i forhold til 2018.
• Omsætningen for året voksede med 6 procent til DKK 38.5 milliarder.
• Driftsresultatet voksede med 1 procent til DKK 10,8 milliarder.
• Nettoresultatet blev DKK 8,3 milliarder, en fremgang på 3 procent på trods af betydelige investeringer i langsigtede vækstinitiativer.
• Stærkt cash-flow fra driftsaktiviteter på DKK 9,6 milliarder
• Markedsandelen voksede på alle større markeder.

LEGO Koncernen offentliggjorde i dag årsregnskabet for 2019. Omsætningen for hele året voksede med 6 procent til DKK 38,5 milliarder i forhold til 2018. Salget til forbrugere steg med 5,6 procent i forhold 2018, og den samlede globale markedsandel steg skriver LEGO i en pressemeddelelse.

Niels B. Christiansen – Foto: Niels Åge Skovbo

Driftsresultatet steg med 1 procent til DKK 10,8 milliarder, mens nettoresultatet steg med 3 procent til DKK 8,3 milliarder. Fremgangen blev opnået samtidig med koncernens massive investeringer i en række initiativer, der skal levere vækst på den lange bane.

“Vi er meget tilfredse med resultatet, og jeg vil gerne sige tak til vores dedikerede medarbejdere for deres fantastiske indsats. 2019 var et stærkt år, hvor vi klarede os bedre end legetøjsbranchen, øgede salget til forbrugerne og tog markedsandele i alle vores største markeder. Samtidig udvidede vi vores tilstedeværelse i nyere markeder, hvilket hjalp os med at levere på vores ambition om at give endnu flere nye børn muligheden for at lære gennem LEGO® leg, ” siger Niels B Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen, og uddyber:

“Vores branche bliver – som mange andre – ændret af digitaliseringen og de globale socioøkonomiske forandringer. Vi udnytter vores stærke finansielle fundament til at investere i initiativer, der sikrer, at vi er forberedt på disse trends, og som gør det muligt at vokse på den lange bane. Det omfatter innovation af legeoplevelsen, innovation af retail-økosystemet samt investeringer i at komme ind på nye markeder, så vi står stærkt positioneret til at inspirere fremtidige generationer af unge byggere.”
LEGO Koncernen øgede salget til forbrugere i samtlige markedsgrupper. I Nord- og Sydamerika samt Vesteuropa var vækstraterne encifrede, mens Kina oplevede stærke tocifrede vækstrater.

Innovation af produktporteføljen
De bedst sælgende LEGO temaer var – i tilfældig rækkefølge: LEGO® City, LEGO® Creator, LEGO® Friends, LEGO® Technic, LEGO® Classic og LEGO® Star WarsTM. Temaerne LEGO® Harry PotterTM, LEGO® Super Heroes (Marvel Avengers) og LEGO® l Disney PrincessTM var også meget populære.

“Vi er meget glade for, hvor populære kernetemaer som LEGO City og LEGO Creator er. Ligesom alle vores andre produkter giver de børn uendelige muligheder for at bygge og ombygge lige det, de kan forestille sig. Vi er også tilfredse med, hvordan vores IP produkter klarer sig, og det samme gælder vores nye tema LEGO Hidden Side, der blander fysisk LEGO byggeri med augmented reality teknologi,” siger Niels B Christiansen.

Fokus på nye forbrugere og voksne fans
I 2019, lancerede LEGO Koncernen sin første integrerede og globale brand kampagne i mere end 30 år; Rebuild the World, hvilket trak nye forbrugere til brandet.
 
LEGO Koncernen købte også BrickLink, verdens største digitale platform for voksne LEGO fans. Platformen har flere end 1 million medlemmer og byder på en markedsplads, design-software og et fællesskab, hvor fans kan dele deres seneste kreationer og modeller.

Innovation i salgskanaler
Koncernen udvidede sit globale økosystem af salgskanaler gennem åbningen af 150 LEGO brandede butikker, en omfattende opgradering af LEGO.com og ved at styrke sit samarbejde med partnere i detailhandlen.

Der er nu 570 LEGO brandede butikker rundt om i verden og planer om yderligere 150 butikker inden udgangen af 2020 – heraf størstedelen i Kina. Antallet af besøgende på virksomhedens re-designede hjemmeside og e-handelsplatform LEGO.com steg med 27 procent i 2019, og fremskridt i samarbejdet med detailhandlen bidrog til et øget salg til forbrugerne.

“Detailhandelen er i konstant forandring. Forbrugere søger efter en dybere brand oplevelse i den fysiske butik, mens de online vil have værdi for pengene og nem adgang til varer. Vi investerer yderligere i alle salgskanaler og arbejder tæt sammen med vores partnere for at skabe en relation til folk, uanset hvor og hvordan de ønsker at handle, ” siger Niels B Christiansen.

Geografisk ekspansion
Kina er fortsat et strategisk vækstmarked for LEGO Koncernen. I 2019 udvidede koncernen sin tilstedeværelse i tier 3 og tier 4 byer og har nu 140 butikker i 35 byer, herunder LEGO flagship stores i Beijing og Shanghai. I løbet af 2020 forventer LEGO Koncernen at åbne yderligere 80 butikker i 20 nye byer. Virksomheden udbyggede i 2019 også sin tilstedeværelse i Kina inden for e-handel på partnerplatforme og fornyede sit partnerskab med Tencent som en del af planerne om at engagere forbrugere og handlende gennem unikke digitale oplevelser.

Øger investeringer i bæredygtighed
I 2019 fortsatte LEGO Koncernen sit arbejde på at skabe et positivt aftryk på det omgivende samfund og planeten. Gennem local community engagement programmer og partnerskaber oplevede 1,8 millioner børn i 26 lande læring gennem leg. Virksomheden fortsatte med at balancere 100% af sit energiforbrug med produktion af bæredygtig energi gennem investeringer i solceller og vindenergi og lancerede Replay – et pilotprojekt, der opfordrer til cirkulær anvendelse af LEGO klodser.

I 2020 og de kommende år vil LEGO Koncernen øge sine investeringer markant inden for bæredygtighed med fokus på initiativer målrettet børn og klima. Virksomheden vil igangsætte programmer i lokalsamfund og bringe læring gennem leg til yderligere millioner af børn. Mange af initiativerne vil bruge leg som en metode til at inspirere børn omkring bæredygtighed. Koncernen vil også sikre, at produkter og indpakning bliver mere bæredygtig. I 2025 vil man udelukkende anvende bæredygtig emballage – herunder vil engangsplast blive udfaset.

“Det haster mere, og det er mere vigtigt end nogensinde, at vi alle sammen hjælper børn med at skabe en fremtid, der er bæredygtig. Gennem flere end 80 år har vi set, hvordan leg kan være med til at udvikle de kompetencer, der skal til for at løse de mest komplekse udfordringer og skabe en bedre fremtid. Vi ved, at leg er en stærk kraft, og vi kommer til at investere mere i læring gennem leg for at hjælpe børn med at forstå og udforske måder til at håndtere problematikker om bæredygtighed i dag såvel som i fremtiden, ” siger Niels B Christiansen.

Niels B. Christiansen – Foto: Niels Aage Skovbo