Stilheden i Billund Lufthavn afspejler Corona-krisen

Foto: René Lind Gammelmark

Covid-19 har vundet indpas i Danmark som i hele verden. Det betyder en uundgåelig nedgang i passagertallet i Billund Lufthavn. Derimod er arbejdet med luftfragt stort set uændret og holder vareforsyningen ind og ud af Danmark kørende skriver Billund Lufthavn i en pressemeddelelse.

2020 startede godt og viste gode takter. Selv i februar, hvor Covid-19 var ved at sprede sig i verden, vækstede passagertallet alligevel i Billund Lufthavn.

Efterfølgende har virussen taget en uventet og uhåndterlig drejning ind i Danmark og resten af verden. Det har medført en uundgåelig tilbagegang på passagertallet i marts 2020 kontra marts 2019 på 58,3 procent, hvilket svarer til, at der kun har gået 103.720 passagerer igennem terminalen.

– Det er selvfølgelig hårdt at se en tom afgangshal, men vi har taget de fornødne forbehold for at tilpasse os situationen. Det er bl.a. ved hjemsendelse af 650 medarbejderepå lønkompensation. Og vi forventer, at vi i april og maj får minimal trafik. Måske helt ned til omkring 3-5 procent af vores normale niveau, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Luftfragt i Billund Lufthavn er central for vareforsyningen
Mens passagerterminalen i Billund Lufthavn næsten er tom, er det ikke tilfældet på den sydlige side af startbanen. Her flyver fortsat 42 ugentlige fragtfly til og fra Billund Lufthavn, og der er fortsat gang i arbejdspladsen 24 timer i døgnet hele ugen.

UPS, Fedex/TNT, DHL samt Turkish Airlines flyver tilsammen over 400 tons varer ind og ud af lufthavnen om ugen.

Covid-19 har påvirket mængden på fragten, som giver en nedgang på 16,7 procent. Det betyder, at der har været 3.898 tonseksport og 1.631 tonsimport i marts.

Størstedelen af nedgangen stammer fra godset, der kører i lastbil fra Billund Lufthavn. Lastbilerne kører til de store europæiske lufthavne, hvor godset bliver fløjet ud i verden med de store passagerfly. Men når passagerflyene, der normalvis også flyver med fragt i lastrummet, ikke længere flyver, betyder det selvfølgelig en stor nedgang i fragten.

– Der er et stort, efterspurgt behov for at holde vareforsyningen ind og ud af Danmark kørende, derfor er vi meget stolte af vores yderst velfungerende fragtcenter, der netop gør det. Nedgangen i fragten er lige nu en selvfølge, når passagerflyene i de store hub-lufthavne, der normalvis også flyver med fragt, ikke flyver længere, fastslår Jan Hessellund