Pas på – der er stadig telefonsvindlere på spil

IT-kriminelle kan være svære at fange, da de kan befinde sig meget langt væk - Grafik: MaxPixel

Ligesom den øvrige sektor oplever Handelsbanken desværre flere og flere sager, hvor kunder bliver udsat for svindel. Typisk ringer svindlerne til kunden, udgiver sig for at være fra en officiel myndighed og lokker kunden til at udlevere sine NemID-oplysninger. Derefter overføres store beløb fra kundens Netbank. Situationen er accelereret i løbet af corona-krisen. Handelsbanken giver gode råd til, hvad man skal være opmærksom på.

 Den seneste måneds tid har Handelsbanken oplevet en stigning i forsøg på svindel. Det er ærgerlige penge og en ubehagelig oplevelse for den enkelte, som bliver udsat for svindel. Heldigvis er der gode eksempler, hvor det er lykkedes at stoppe de ulovlige overførsler. Det fortæller Kathrine Vesterager Andersen, direktør for Handelsbanken i Give-Grindsted.

Standsede svindelnummer i sidste øjeblik
En af bankens kunder blev for nylig ringet op af en venlig pige, der udgav sig for at ringe fra myndighederne. Hun sagde, hun kunne se, at der var ved at blive overført et stort beløb fra kundens konto til udlandet. Hun fortalte, at kundens rådgiver var gået hjem for i dag, og hun derfor ringede på hendes vegne.

Da kunden ikke kunne se de ikke-eksisterende betalinger, tilbød pigen i telefonen at hjælpe, hvis blot hun fik oplyst cpr. nummer og NemID-kode. Efter samtalen var slut, fik kunden heldigvis en dårlig fornemmelse i maven og kontaktede Handelsbanken. Her fattede rådgiveren mistanke, og alle kort og NemID blev derfor spærret.

”Det er jo dybt grænseoverskridende, fordi man har en oplevelse af, at der nærmest står en tyveknægt inde i stuen. Svindlerne benytter ofte et danskklingende navn og ringer typisk fra et nummer på en dansk myndighed, man kan slå op på nettet. Så hele svindelforsøget er ofte meget gennemtænkt og udspekuleret, og kan derfor være svært at gennemskue for mange, der jo handler i god tro,” fortæller Kathrine Vesterager Andersen i en pressemeddelelse fra Handelsbanken.

Stor kreativitet inden for IT-kriminalitet
I andre tilfælde har Handelsbanken oplevet, at en kunde blev kontaktet umiddelbart efter sin mands død af en person, der udgav sig fra at være fra Skifteretten. Personen fortalte, at kunden skulle betale regninger til bedemanden i forbindelse med begravelsen, hvorefter kunden samlet set overførte et større beløb. En tragisk begivenhed og en dødsannonce i avisen var derved afsæt for, at IT-kriminelle benyttede lejligheden til at svindle.

Sidste år stjal IT-kriminelle for mere end 52 mio. kroner i danskernes netbank – et rekordstort beløb ifølge brancheorganisationen for den finansielle sektor, Finans Danmark.

 
Gode råd til at undgå svindel:

  • Oplys ALDRIG NemID-koder, kortnummer eller adgangskoder til andre pr. telefon, sms eller mail – kun svindlere beder om disse oplysninger. Banker, Nets, SKAT og offentlige myndigheder vil aldrig ringe eller sende en e-mail eller sms, som beder om, at man skal oplyse sit NemID eller kortoplysninger.
  • Brug NemID nøgleappen, hvor man godkender login med et swipe på telefonen i stedet for at skrive koder fra NemID papkortet.
  • Er du i tvivl om henvendelsens troværdighed, så læg på og ring selv op til banken eller virksomheden.
  • Hvis du får mistanke om, at andre har fået fat i dine personlige oplysninger, fx NemID-koder eller kortoplysninger, er det vigtigt, at du reagerer hurtigt, så omfanget af svindel begrænses mest muligt.

Det er dog ikke kun Handelsbanken der oplever dette. Også Sydbank har tidligere advaret om netop svindel.

Andre typer af svindel er f.eks. når man i sin indbakke i mailprogrammet, modtager mails, hvor man får besked på, at man har en pakke der ikke er blevet afleveret på grund af manglende porto betaling, eller at man skal opdatere sine kortoplysninger.   De it-kriminelle er meget kreative, og desværre er der altid nogen der hopper i. Man skal heller ikke tage det for gode varer, hvis man f.eks. får et opkald fra en påstået Microsoft medarbejder, der på gebrokkent dansk forklarer, at man har et sikkerhedsproblem med sin computer, at at “medarbejderen fra Microsoft” lige skal have adgang så han/hun kan hjælpe.  Microsoft ringer aldrig ud til slutbruger, med mindre man selv har ringet dem op først. 

 

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.