Billunds bymidte: skal være en tryg, levende, cykel- og fodgængervenlig by

Foto: René Lind Gammelmark

I tirsdags godkendte byrådet i Billund Kommune mobilitetsplanen for Billund By i årene fra 2020 til 2040.

De skriver:
Strategisk mobilitetsplan for Billund vil sammen med Billund Byvision sætte en langsigtet ramme for udvikling af Billund by frem mod 2040.

Formålet med mobilitetsplanen er at placere Billund på landkortet som et infrastrukturelt knudepunkt i Vestdanmark og samtidig skabe en tryg, levende og børnevenlig by med et tydeligt fokus på en sund og aktiv livsstil. Det skal være attraktivt at være let trafikant, og muligt at være bilist. Der skal være gode rammer for handelslivet og erhvervsvirksomheder samt at understøtte bæredygtige og miljøvenlige transportformer.

Planens indhold tager udgangspunkt i kommunens udviklingsstrategi, Fremtidens Legeplads, Billund Byvision og visionen om Børnenes Hovedstad samt en række forskellige analyser. Derudover tager planen afsæt i en bred inddragelsesproces. Der har været afholdt en borgerworkshop i Billund Centeret og udsendt 3.000 spørgeskemaer om trafiksikkerhed og mobilitet. Der er afholdt dialogmøder med en række af byens virksomheder og lokale interessenter, ligesom der har været en omfattende børneinddragelsesproces af en 2., en 6. og en 7. klasse fra Billund Skolen i samarbejde med CoC Playful Minds. Involveringen af borgere, børn og virksomheder vil fortsætte i forbindelse med udformningen af de konkrete projekter.

Med Mobilitetsplanen for Billund By vil vi opnå at:
 Skabe en tryg, levende og børnevenlig by for de lette trafikanter
 Skabe bedst mulige vilkår for byens erhvervsvirksomheder
 Skabe stærke bindeled mellem byens lokaliteter
 Skabe rammerne for en sund og aktiv livsstil
 Understøtte byens handelsliv
 Begrænse CO2-udslip ved at understøtte klima- og miljøvenlige transporttiltag og transportformer

Målene skal realiseres med udgangspunkt i fire fokusområder, som Billund Kommune vil arbejde for:
 Udvikle Billund som infrastrukturelt knudepunkt i Vestdanmark har fokus på byens muligheder og robusthed over for udefrakommende nationale projekter.
 Begrænse biltrafikken i bymidten har fokus på at skabe den gode by ved at minimere unødvendig bilkørsel i midtbyen.
 Skabe attraktive forhold for lette trafikanter har også fokus på at skabe den gode by ved at fremme f.eks. gang og cykling som transportformer.
 Understøtte nye og grønne transportformer fokuserer på at tilbyde borgerne nye former for grøn transport som alternativ til benzin- og dieselbilen – til gavn for klimaet og bymiljøet.

Mobilitetsplanen indeholder en beskrivelse af målene, fokusområderne og ikke mindst en handlingsplan.
Handlingsplanen er et bruttokatalog over mulige tiltag, som vil bidrage til at nå målene for planen. Hvert enkelt tiltag skal projekteres og godkendes politisk, inden det kan sættes i gang. Nogle tiltag kan rummes inden for den afsatte økonomiske ramme, andre skal indgå i de årlige budgetforhandlinger. Der er en intern afhængighed mellem flere af tiltagene, hvilket er udslagsgivende for effekten af de enkelte tiltag, hvilket der skal tages hensyn til i forbindelse med vedtagelsen af de enkelte tiltag.

Høring
Planen sendes ikke i offentlig høring, da alle større projekter vil blive sendt i høring, hvis de igangsættes.