Søgninger på brun sovs-opskrift er steget med 1474 pct. under corona

Foto: Creative Commons/Arla

Corona-pandemien har påvirket vores vaner i køkkenet. Hver fjerde dansker har brugt mere tid ved kødgryderne og lavet mere mad, de aldrig har prøvet før. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken. Særligt hjemmelavet sovs er blevet et hit i landets køkkener, afslører danskernes besøg i Karolines Køkkens opskriftsdatabase på arla.dk, hvor brun sovs topper listen med en stigning i besøg på 1474 procent i coronaperioden sammenlignet med året før.

Det er nu præcis et år siden, Danmark lukkede ned og både børn og voksne blev sendt hjem i stuerne. Det har ændret vores hverdag og vores vaner. Og coronatiden har fået mange af os til at udforske nye madvaner, viser en ny undersøgelse lavet af Epinion på vegne af Karolines Køkken.

Hver fjerde dansker har brugt mere tid i køkkenet under pandemien, mens samme antal har kastet sig ud i madlavning, de aldrig har prøvet før. Fx ved at afprøve nye opskrifter eller eksperimentere med nye ingredienser.

Og det er en positiv tendens for den danske madkultur, mener Tove Færch, leder af Karolines Køkken.

”Mange danskere har fundet lysten og glæden ved at lege i køkkenet og fået øjnene op for at teste deres kundskaber. Det er jeg glad for. For jeg have frygtet, at jonglering af hjemmeundervisning og kontorpladsen ved spisebordet havde skabt mindre overskud til madlavningen. Derfor er det positivt at se, at så mange danskere har brugt mere tid ved gryderne og har udvidet deres repertoire, hvor vi normalt ser, at det er de samme retter, vi tilbereder igen og igen,” siger Tove Færch i en pressemeddelelse fra Arla.

Danskerne har fået smag for sovs

I Karolines Køkkens opskriftsdatabase på Arla.dk er det tydeligt, at der sket nogle kraftige ændringer i danskernes besøg på siden under corona. På tre af pladserne på top ti over opskrifter med de største besøgsstigninger er både brun sovs, flæskestegssovs og bechamelsovs. Brun sovs topper listen med en stigning i søgninger på hele 1474 pct, når man sammenligner corona-perioden med de foregående 12 måneder.

”Det er nogle store procentstigninger, der nok også afspejler, at folk har været nysgerrige og brugt mere tid på at søge efter inspiration. Men ikke desto mindre, ser det ud til, at vi er blevet ekstra glade for sovs og steg. Det hænger formentligt sammen med, at danskerne ikke har kunnet komme på restaurant – og at mange har været afskåret fra at se den ældre generation, hvor steg og sovs traditionelt set oftere har en plads på menuen,” siger Tove Færch.

Besøg på culottesteg og wienerschnitzel er steget med næsten 700 procent i perioden. Det er dog ikke kun sovs og kød, der har været på menuen i de danske hjem. På top ti over opskrifter med de største besøgsstigninger på Arla.dk under corona er også hokkaidosuppe, laksetærte, falafler og fiskefrikadeller.

Danskerne har købt mindre færdiglavet mad

At mange af os har brugt mere tid i køkkenet under corona går også godt i tråd med, at danskerne har haft mindre behov for at købe færdiglavet mad. Hele 55 procent af danskerne har nemlig spist mindre færdiglavet mad under corona, viser Karolines Køkkens undersøgelse. Det er ifølge Tove Færch et udtryk for, at vi trods travlhed har prioriteret madlavningen.

”I et år hvor grænsen mellem arbejdstid og fritid har været udvisket for mange, er det helt naturligt, at vi har haft et behov for aftensmåltidet som et fast højdepunkt og samlingspunkt i hverdagen. Jeg synes, det er glædeligt, at danskerne har prioriteret at tilberede og hygge sig med et godt, hjemmelavet måltid,” siger Tove Færch.

Faktaark om Karolines Køkkens befolkningsundersøgelse

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarks panel i perioden x. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariabler er sikret ved efterfølgende vægtning.

Nøgletal fra undersøgelsen

  • 24 procent af danskerne svarer, at corona-pandemien har fået dem til at lave mere mad, de aldrig har prøvet før, fx nye opskrifter eller nye ingredienser.
  • 24 procent af danskerne svarer, at corona-pandeminen har fået dem til at bruge mere tid på madlavning.
  • 55 procent af danskerne svarer i undersøgelsen, at de er uenige eller helt uenige i, at corona-pandemien har fået dem til at købe mere færdiglavet mad.

Top ti over største stigninger i besøg på aftensmadsopskrifter under corona på Arla.dk

  1. Brun sovs: Antal besøg steget med 1474 %
  2. Æbleflæsk: Antal besøg er steget med 1047 %
  3. Hokkaidosuppe: Antal besøg er steget med 881 %
  4. Fiskefrikadeller: Antal besøg er steget med 842 %
  5. Falafler: Antal besøg er steget med 799 %
  6. Laksetærte: Antal besøg er steget med 761 %
  7. Bechamelsovs: Antal besøg er steget med 760 %
  8. Flæskestegssovs: Antal besøg er steget med 735 %
  9. Culottesteg: Antal besøg er steget med 690 %
  10. Wienerschnitzel: Antal besøg er steget med 675 %

*Tallene er en sammenligning af perioderne 12. marts 2020-28. februar 2021 og 12. marts 2019-28. marts 2020.

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.