LEGO Fonden og UNHCR sikrer læring gennem leg for flygtningebørn i Etiopien

© UNHCR/Eduardo Soteras Jalil

LEGO Fonden og UNHCR offentliggør i dag et nyt partnerskab, som skal skabe innovative løsninger til at sikre, at flygtningebørn i Etiopien fortsat kan lære gennem leg under Covid-19.

Pandemien har ført til den største afbrydelse af undervisningssystemer nogensinde. Børn over hele verden kæmper med konsekvenserne af ​​Covid-19 på deres skolegang. Mange befinder sig i meget sårbare situationer og lider under mangel på ressourcer, og børn på flugt er særligt udsatte.

 

”Sammen bygger LEGO Fonden og UNHCR på vores respektive styrker for at bringe læring gennem leg til de sværest tilgængelige og mest trængende flygtningebørn i Etiopien. På den måde vil vi fremme bredden af ​​børnenes færdigheder og understøtte deres udvikling, og så vi hjælper dem med at udvikle deres fulde potentiale”, fortæller Sarah Bouchie, Chief Impact Officer hos LEGO Fonden.

 

Med mere end 800.000 flygtninge og asylansøgere, hvoraf næsten halvdelen er børn, er Etiopien det tredjestørste værtsland for flygtninge i Afrika. Uddannelse er afgørende for, at flygtningebørn kan trives, og børn lærer bedst, når de lærer gennem leg.

 

”Under en pandemi er det ekstremt udfordrende/svært at holde uddannelsesprogrammer i gang for nogle af verdens mest sårbare børn, men det kan gøres gennem samarbejde, opfindsomhed og ved at finde nye måder at overvinde udfordringerne,” siger Henrik M. Nordentoft, UNHCR’s Repræsentant for de Nordiske og Baltiske Lande. ”Det kræver både høj- og lavteknologiske løsninger. Og det kræver stærke partnerskaber med den private sektor. I UNHCR er vi derfor meget glade for at samarbejde med LEGO Fonden om dette projekt”.

 

Gennem partnerskabet arbejder LEGO Fonden og UNHCR sammen om at nå FN’s Verdensmål 4 om lige adgang til kvalitetsuddannelse og muligheder for livslang læring og dermed sikre, at intet barn sakker bagud. Lærere, forældre og andre forsørgere vil få træning, og flygtningebørn vil blive tilbudt legebaserede aktiviteter og adgang til undervisningsmateriale, både digitalt og offline, gennem soldrevne radioer og lokale soldrevne servers (SolarSPELLS), samt  legesæt med LEGO®-klodser, der har til formal at hjælpe dem med at lære og udvikle sig.

 

Dette initiativ kombinerer UNHCR’s flygtningeekspertise og stærke tilstedeværelse i nærområderne med LEGO Fondens vision og forståelse for, hvordan læring gennem leg kan bidrage positivt til børns heling og socio-emotionelle færdigheder samt opbygge deres modstandsdygtighed. Gennem partnerskabet bygger LEGO Fonden på sit igangværende engagement i Østafrika via projektet PlayMatters, og UNHCR udvider sit eksisterende engagement med private virksomheder og fonde indenfor digital læring eller såkaldt connected education.

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.