LEGO Fonden går sammen med Play Included om at forny Brick-by-brick

PR-Foto LEGO

Inspireret af historier fra autistiske børn og deres forældre går LEGO Fonden sammen med Play Included™ om at forny ‘Brick-by-Brick™‘-programmet og gøre en indsats for børn og unge, der kan have gavn af support til at udvikle sociale og kommunikative færdigheder for øget trivsel.

: Forud for Verdens Autismedag den 2. april annoncerer LEGO Fonden deres støtte til Play Included™ C.I.C., en britisk baseret social virksomhed, dedikeret til at uddanne lærere og psykologer i at bruge LEGO® leg til terapeutiske formål som en del af det vellykkede Brick-by-Brick™ program. Samarbejdet er baseret på en fælles overbevisning om, at alle børn skal have lige muligheder for at udvikle de nødvendige færdigheder for at trives i det 21. århundrede, såsom sociale kommunikationsfærdigheder. LEGO Fonden og Play Included anerkender og værdsætter autistiske børns unikke talenter og ønsker sammen at støtte dem. De vil styrke og udvide Brick-by-Brick læring-gennem-leg konceptet og nå ud til flere børn i alderen 5-18 år, som kan drage fordel af det.

Brick-by-Brick-programmet samler børn om en fælles interesse for LEGO leg i grupper, som børnene kalder Brick Club. I Brick Club arbejder de sammen i små grupper om at bygge specifikke LEGO modeller eller designe og bygge deres egne LEGO kreationer. Undervejs skiftes de til at prøve kræfter med forskellige roller i byggeprocessen, indtil modellen er færdig, f.eks. vil der i grupper på tre være en Ingeniør, der giver instruktioner, en Leverandør, der finder de relevante klodser, og en Bygmester, der sætter klodserne sammen. Da autistiske børn kan have brug for ekstra støtte til social kommunikation, kan Brick-by-Brick-programmet hjælpe med at gøre interaktioner mere meningsfulde og engagerende gennem klare roller, regler og aktiviteter. Ved at bygge og lege sammen samarbejder børnene, og de kommunikerer, forhandler og løser problemer, udvikler venskaber og indgår i sociale relationer undervejs i et sikkert og sjovt miljø med vejledning fra voksne, som har gennemgået omfattende træning i støtte til legende læring.

“Hos Play Included har vi arbejdet med den evidensbaserede metode bag Brick-by-Brick-programmet siden 2004”, siger dr. Gina Gomez de la Cuesta, grundlægger af og direktør for Play Included. “Der er mange grunde til, at børn kæmper med sociale relationer. Vi ønsker at hjælpe flere neurodiverse børn rundt om i verden med at få venner og opnå en følelse af at høre til og samhørighed. Vi er glade for at kunne samarbejde med LEGO Fonden og har masser af spændende planer for de næste par år, såsom at opdatere Brick-by-Brick-programmet og skabe et praksisfællesskab, og nye værktøjer til at måle børnenes fremskridt, for blot at nævne nogle få. Ved at dele bedste praksis, stimulere forskning og tilbyde ressourcer og træning af høj kvalitet håber vi at hjælpe så mange unge som muligt, som kan få gavn af dette sjove, engagerende og effektive program.”

Foto: LEGO

Ved at udnytte LEGO Fondens evidensbaserede værktøjer og rammer samt ved at skabe aktiviteter til hjemmet vil samarbejdet styrke Brick-by-Brick-programmet med større vægt på legende læringsindhold og facilitering. Der vil også blive gennemført studier for at undersøge, hvordan dette læring-gennem-leg koncept kan gavne børn med andre diagnoser, f.eks. børn med ADHD, angst eller dem, der har haft modgang tidligt i livet. Sammen med medlemmer af autismefællesskabet og akademiske partnere vil der blive igangsat ny forskning med fokus på den effekt, det opdaterede koncept har på de børn, der deltager i programmet. Endelig er det en vigtig ambition med samarbejdet at udvide programmet til flere lande, samtidig med at dets udbredelse øges i de lande, hvor det allerede findes.

Fordele ved Brick-by-Brick-programmet

Selvom neurodiverse børn ofte kan opleve at blive misforstået på grund af forskellige kommunikationsmåder, har de samme behov og ønsker som alle andre børn: at føle sig forstået, accepteret og opbygge meningsfulde venskaber for at nå deres fulde potentiale og drømme i livet. Brick Club giver dem en unik og legende læringsmulighed for at få positive sociale oplevelser, kontakt til andre via en fælles interesse, forbedre deres følelsesmæssige trivsel og udvikle venskaber. Legebaserede, sociale støtteinitiativer som Brick Club kan også hjælpe med at reducere eventuelle negative konsekvenser såsom social isolation og psykiske problemer samt hjælpe med at opbygge en stærkere samfundsmæssig bevidsthed og accept af autisme.

“Det handler ikke kun om at hjælpe BØRN I DAG, men OGSÅ OM DE VOKSNE, DE BLIVER TIL I MORGEN”, siger LC Groux-Moreau, autistisk voksen og konsulent for UK National Autistic Society. “Udvikling i barndommen er en afgørende faktor for menneskers sociale og følelsesmæssige trivsel. Dette kan påvirke den fysiske og mentale sundhed samt akademiske succes og beskæftigelsesmuligheder som voksen.”

Med nationale undersøgelser, der viser, at 50-90 procent af de unge autistiske voksne er arbejdsløse eller alvorligt underbeskæftigede, og hvor mange af dem har psykiske problemer (i Storbritannien oplever 80 procent af de autistiske voksne f.eks. psykiske problemer på et eller andet tidspunkt i livet mod 25 procent af den almindelige befolkning*), har det aldrig været vigtigere aktivt at støtte social emotionel udvikling hos autistiske børn.

Foto: LEGO

Brick-by-Brick-programmet bygger på den oprindelige ide om at bruge leg med LEGO for autistiske børn til at støtte deres sociale og følelsesmæssige udvikling, da mange ofte brillerer på grund af deres opmærksomhed på detaljer og færdigheder, når de bygger med LEGO klodser. Denne metode kaldes LEGO Based Therapy og blev udviklet i 2004 af dr. Dan LeGoff, en amerikansk pædiatrisk neuropsykolog og nu ambassadør for Play Included. Forskning i LEGO Based Therapy har vist positive resultater på områder som social interaktion, kommunikation, adfærd og emotionel trivsel for børn og unge på autismespektret.

“Brick Club har hjulpet mig med at lære at tale med folk og ikke være bange for at sige min mening i en gruppe. Jeg har fået nye venner i Brick Club, og fordi jeg har lært, hvordan man deltager i samtaler, synes jeg, det er nemmere at tale med børn i skolen, selv gå hen og stille spørgsmål i butikker og tage bussen med en ven uden at være bekymret. Brick Club er fantastisk, fordi jeg føler mig mere tryg”, siger Ben, autistisk dreng på 11 år.

Selvom hver enkelt person, der diagnosticeres som værende på autismespektret, vil have sin egen unikke sammensætning af interesser, styrker og behov, tiltrækkes mange autistiske børn af leg med LEGO klodser, måske fordi det er et meget systematisk legetøj og appellerer til deres styrker såsom at se mønstre og detaljer. En af de anerkendte fordele ved LEGO leg for autistiske børn er nemlig at klodserne passer ind i det samme LEGO System i Leg. Denne forudsigelighed kan hjælpe børn, der kan opleve øget angst i sociale situationer, f.eks. hvis et barn forventes at lege med et andet barn, de ikke kender. De mange LEGO temaer hjælper også børn med at træne deres fantasi individuelt eller i grupper, og instruktionerne til disse sæt passer til den metodiske måde, som autister tænker på, og som gør det muligt at strukturere og forudsige leg – selv i en social sammenhæng. Der kan skabes et uendeligt antal kreationer, mulighederne er uendelige, så hver gang en kreation påbegyndes, er der mulighed for at udvikle den og gøre den større og bedre.

”Play Included’s arbejde med Brick-by-Brick-programmet er inspirerende, og det er et ægte vidnesbyrd om LEGO Fondens filosofi om “Læring gennem leg”. Det vil sige, at undervisningsmetoder der er meningsfulde, begejstrer, giver mulighed for at deltage aktivt, at involvere sig socialt og at eksperimentere hjælper alle børn med at udvikle vigtige livskompetencer som problemløsning, kreativitet, kommunikation og tillid igennem den mest effektive, intuitive måde, de kender – at lege”, siger Michelle Ndebele, specialist i sundhed og leg hos LEGO Fonden.

”Brick-by-Brick-programmet er også et omfattende koncept, der gør det muligt for neurotypiske børn at lære og engagere sig sammen med deres neurodiverse jævnaldrende, for når alt kommer til alt, opbygges relationer begge veje. Så vi har store ambitioner med dette koncept for at sikre mere inkluderende og legende læringsmuligheder, og vi glæder os til at se programmet nå ud til flere børn over hele verden.”

Foto: LEGO

Begge organisationer erkender, at vi som samfund stadig har lang vej igen i forhold til at forstå autisme fuldt ud og se denne diagnose i et mere positivt lys, idet vi anerkender, at autistiske børn ofte har en helt anden kommunikationsstil, herunder verbal og nonverbal, og en anden måde at socialisere på. Dette er den første af flere kommende autismerelaterede projekter, som LEGO Fonden kommer til at stå bag. Igennem samarbejde og engagement med det autistiske samfund håber de, at arbejdet også vil bidrage til bevidstheden om og forståelsen af autisme samt udfordre stigma ved autismediagnoser rundt om i verden.

Opdateret træning, vejledninger, nye Brick Club-ressourcer og fagmaterialer vil være klar ved udgangen af 2021. Det samme vil et fornyet og fuldt formaliseret internationalt Brick-by-Brick  praksisfællesskab (CoP – Community of Practice), som vil give fagfolk mulighed for at komme i kontakt med hinanden og dele ideer. Derudover er den første i en række af hjemmebaserede legeaktiviteter for familier (til at understøtte kommunikation, kontakt og opbygning af relationer) allerede blevet udviklet sammen med autismerådgivere, Play Included’s akademiske partnere samt LEGO medarbejdere, der har en tilknytning til autisme. Du kan downloade disse aktiviteter og finde ud af, hvordan dit barn kan deltage i Brick Club, eller få mere at vide om Play Included og deres arbejde med LEGO Fonden ved at besøge https://playincluded.com.

Fagfolk, der er interesserede i at blive trænet i Brick-by-Brick-programmet kan tilmelde sig de kurser, der lanceres i slutningen af 2021 her.

AUTISTICA: Autism and mental health – A guide to looking after your mind

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.