Forslag til lappeløsning ignorerer fremtiden for Jyllands-korridoren

Foto: Pixabay

Regeringens forhandlingsoplæg til infrastrukturplan overser langsigtet løsning for Jyllands-korridoren – fagforbund, virksomheder, brancheorganisationer og 31 borgmestre fra hele Vestdanmark har rettet kraftig fælles appel om anlæg af Ny Midtjysk Motorvej – Vejdirektoratet har dokumenteret meget stærk samfundsøkonomi og givet projektet sin anbefaling – forslag om dyr udvidelse af Vejle Fjord-broen vil sende endnu mere trafik mod kritisk flaskehals

 Regeringen præsenterer i dag officielt sit udspil til investeringer i infrastruktur efter en stykvis lancering i udvalgte medier. Forslaget rummer flere fornuftige elementer, men oplægget til politisk forhandling ignorerer en langsigtet løsning for Jyllands-korridoren. De mange saglige argumenter for anlæg af Ny Midtjysk Motorvej vælger regeringen fuldstændigt at overse.

“Jeg betragter jo mine partifæller som fornuftige mennesker, så jeg ser det som ren politisk forhandlingstaktik, at man ignorerer et så oplagt projekt. Det er jo både fagforbund, brancheorganisationer, erhvervsliv og 31 borgmestre, der appellerer kraftigt om projektet, og tallene taler for sig selv,” siger formand for Hærvejskomitéen Poul Andersen, medlem af regionsrådet for Region Syddanmark og fhv. MF (S).

“Der skal selvfølgelig ske udvidelser på motorvej E45, og det har vi støttet hele vejen. Det skal kombineres med en løsning på det langsigtede behov, men regeringen vil i stedet presse endnu mere trafik gennem flaskehalsen på Vejle Fjord-broen. Det var en fejl, jeg selv var med til at begå for Herning-motorvejens linjeføring i min tid som transportordfører, og den fejl skal vi ikke gentage,” påpeger Poul Andersen.

“Nu har vi chancen for at vælge den rigtige løsning med Ny Midtjysk Motorvej, som oven i købet har en bedre samfundsøkonomi end de andre foreslåede projekter, der er analyseret med samme regnemodel.”

Den samlede samfundsrente er så høj som 5,4 pct. for de mest optimale linjeføringer af Ny Midtjysk Motorvej, mens f.eks. 3. Limfjordsforbindelse ligger på 3,5 pct. skriver Hærvejskomiteéen i en pressemeddelelse.

 

 

Mere info om projektet og Hærvejskomitéen på Hærvejsmotorvej.nu

 

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.