Fornuftigt Venstre-udspil til Jyllands-korridorens fremtid

Foto: Pixabay

Venstres udspil til ny infrastrukturplan er et fornuftigt første skridt til langsigtet løsning for Jyllands-korridoren – vigtigt at holde momentum i processen med VVM-undersøgelse for den resterende, nordlige del af Ny Midtjysk Motorvej
– både fagforbund, virksomheder, brancheorganisationer og 31 borgmestre fra hele Vestdanmark appellerer stærkt til politisk beslutning – Vejdirektoratet har dokumenteret meget stærk samfundsøkonomi og anbefaler projektet

 Efter regeringens forslag til ny infrastrukturplan har Venstre i dag offentliggjort sit udspil til de politiske forhandlinger. Modsat regeringen har det store borgerlige parti ikke glemt en fremtidssikret løsning i Jyllands-korridoren, for Ny Midtjysk Motorvej indgår som en helt central del af Venstres trafikplan.

Her fremgår det, at anlæggelse af Ny Midtjysk Motorvej er det allerførste af partiets fire hovedprioriteter i de politiske forhandlinger. Venstre slår fast, at der er stort behov for etapevis anlæggelse – hele vejen fra Haderslev i syd via Billund og Viborg til Sønderup nord for Hobro. Samtidig henvises til, at projektet efterspørges stærkt af bl.a. Socialdemokratiets egne borgmestre, fagbevægelsen og erhvervslivet.

“Vi noterer os med tilfredshed, at projektet – naturligvis – er med i Venstres forslag, for det hører til i et seriøst udspil til en bred politisk aftale. Vi har også bemærket,
at bl.a. Konservative har udtrykt meget klar prioritering af Ny Midtjysk Motorvej, så vi ser meget positivt på de politiske forhandlinger,” siger formand for Hærvejskomitéen, Poul Andersen, medlem af regionsrådet for Region Syddanmark og fhv. MF (S).

Venstres udspil afsætter 11,9 mia. kr. til Ny Midtjysk Motorvej, og Hærvejskomitéen peger på, at det nu er vigtigt at holde momentum i projektet med VVM-undersøgelse af den nordlige del, så den langsigtede løsning for Jyllands-korridoren ikke forsinkes yderligere. Vejdirektoratet har dokumenteret, at projektets samlede samfundsrente er så høj som 5,4 pct. for de mest optimale linjeføringer, og investeringen er dermed en rigtig god forretning for hele samfundet skriver Hærvejskomitéen i en pressemeddelelse.

 

 

Mere info om projektet og Hærvejskomitéen på Hærvejsmotorvej.nu