Fødevarestyrelsen vil styrke skolernes måltidskultur

Involver børnene i at gøre skolens spisepauser til en god oplevelse, lyder én af anbefalingerne i ny guide fra Fødevarestyrelsen - PR-Foto: Fødevarestyrelsen

Med nye anbefalinger får skoler landet over nu hjælp til at udvikle måltidskulturen i spisepauserne. Sunde måltider drejer sig ikke kun om det vi spiser, men også om samvær og trivsel, mens vi spiser.

Spisepausen er meget mere end madpakken eller maden på tallerkenen. Det er en anledning til at dyrke samværet og fællesskabet i skoleklasserne. Derfor lancerer Fødevarestyrelsen en ny guide til skolerne, der skal hjælpe bl.a., skoleledere, lærere, pædagoger og skolebestyrelser med at gøre spisepauserne til et højdepunkt i skoledagen.

– Vores børn bruger voldsomt meget tid i skolen. Derfor har skolen en afgørende rolle, når det kommer til at skabe gode vaner omkring måltidet. Vaner, som kan følge børnene hele vejen gennem livet. Når vi nu ved, hvor vigtig sund mad og trivsel omkring måltidet er for børns koncentration resten af dagen, så håber jeg, at den nye guide vil få et liv ude i skolerne, siger fødevareminister, Rasmus Prehn.

Rammer om det gode måltid

Den nye guide bærer navnet “Rammer om det gode måltid”, og rummer bl.a. inspiration og konkrete anbefalinger til, hvordan skolerne kan tilrettelægge spisepauserne, så de pædagogiske, sociale og fysiske rammer bidrager til nærvær, øget samvær og bedre trivsel.

– Det er så vigtigt, at eleverne har tid, ro og opmærksomhed på måltidet. I Fødevarestyrelsen håber vi, at spisepausen kan bidrage til arbejdet med at genfinde trivsel og fællesskab efter nedlukningen på grund af corona. Målet med vores nye anbefalinger er skolerne sætter fokus på den del af skoledagen, der drejer sig om at spise, siger kontorchef Anne Pøhl Enevoldsen, Fødevarestyrelsen.

Opmærksomhed på spisepauserne

Guiden er udviklet på baggrund af forskning fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse samt Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet. 

– Det kræver koncentration at få spist i skolen, især for de yngste elever. Skoler der prioriterer gode rammer om måltiderne får i højere grad elever, der trives, kan koncentrere sig og har lyst til at lære, siger Karen Wistoft, der er professor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse.

Et af rådene fokuserer på at involvere eleverne. Her viser forskning, at det er afgørende, at eleverne får lov til at tage ejerskab, og selv er med til at forme rammerne for måltiderne. De voksne kan f.eks. hjælpe eleverne med at udvikle gode måder at spise sammen på og prøve dem af.

Lanceringen af den nye guide får følgeskab af fem små film, hvor tv-vært og kogebogsforfatter Timm Vladimir fortæller om nogle af de vigtige pointer fra guiden. Filmene handler blandt andet om, hvordan voksne kan arbejde sammen om måltiderne, og hvordan de kan engagere eleverne i at udvikle måltidskulturen. Filmene bliver i de kommende uger lagt ud på altomkost.dk og på Fødevarestyrelsens sociale medier.

Links:

Læs Fødevarestyrelsens guide ”Rammer om det gode måltid” her

Læs Fødevarestyrelsens anbefalinger til sundere mad i skoler og fritidsordninger her

Se filmene ‘Gode rammer om måltiderne – hver dag! og ‘Voksne der går foran’ her

Læs Fødevarestyrelsen kostanbefalinger til skoler og fritidsordninger her

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.