Workshop om Velfærdsteknologi

Foto: René Lind Gammelmark

Billund Kommune holdt onsdag eftermiddag en anderledes workshop for borgere, pårørende, politikere, samt en række ledere og medarbejdere med tilknytning til ældreområdet.

Foto: René Lind Gammelmark

Det foregik på Sdr.Omme Multicenter fra kl. 13 til 17.

Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

Lederen af Voksenstøtteområdet, Pia Mejborn bød velkommen til eftermiddagens workshop, og fortalte hvorfor man afholdt denne workshop, og hvad man fra Billund Kommunes side gerne vil opnå med workshoppen.

Pia Mejborn fortalte at der mangler hænder, og at man derfor bliver nødt til at finde på løsninger, så borgerne kan få den hjælp de har behov for. Et af punkterne hun også kom ind på var spørgsmålet om hvad nærvær er, kan nærvær være andet end det at sidde overfor hinanden, kan det eventuelt være via en computer, tablet eller telefon ?

Billund Kommune vil gerne give borgerne nogle værktøjer, der giver værdi og handlekraft, skabe selvstændighed så man ikke nødvendigvis skal sidde og vente hjemme på hjemmeplejen.

Det skal samtidig gøre sådan at hjemmeplejen får mere tid og nærvær til de borgere der ikke har mulighed for at komme ud, eller bruge de elektroniske løsninger.

Der var seks forskellige stande, hvor der var skrevet nogle spørgsmål på plakater. Disse spørgsmål og dilemmaer skulle man så diskutere, og hver gruppe havde ca. en halv time til hver stand.

Foto: René Lind Gammelmark

Jeýrajah Rasiah (Ratch) – Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

På en af standende var der en fiktiv borger “Gerda” der i dag får besøg af hjemmeplejen for at hjælpe med medicinen. Hendes hukommelse er ikke hvad den har været, så det er rart for hende at få hjælp til medicinen, og at der kommer nogen i løbet af dagen.  Her kan teknologien hjælpe med medicindelen, og på planchen står der: Det er rart, jeg næsten kan klare medicinen selv, men jeg vil savne besøget. Her er det en computer der fortæller at nu skal hun tage hendes medicin. Gerda siger også¨: Jeg skal måske trække lidt ekstra på mine børn”.

Da gruppen blev stillet over for dette dilemma var der flere i gruppen der var positive over at den nye teknologi kunne hjælpe, men samtidig var de bange for at teknologien ville afløse det personlige nærvær.  På den anden måde var teknologien god på den måde at det kunne betyde at borgerne ikke skulle sidde og vente på at der kom en fra hjemmeplejen for at klare medicineringen, hvilket kunne give borgerne tid til andre gøremål.

På en af de andre stande var der spørgsmål til Borgerportalen, og her blev det demonstreret at man på Borgerportalen kunne læse sig engen sag, og se hvilke oplysninger portalen har om en. Man kan også let rette telefonnumre mv. Der blev også snakket om  hvad man som borger eller pårørende kunne bruge portalen til.

Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

En anden stand viste hvad man kunne bruger “Virtuel Reality” til, så alle fik lov til at prøve VR Briller, og med egne øjne opleve teknologien med en virtuel gåtur med VR brillerne.

Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

På en stand var det tryghedsalarm der var på programmet, og her blev deltagerne spurgt om hvad det vil betyde for dem som pårørende hvis et familiemedlem blev udstyret med et tryghedskald. Man skulle også beskrive en borger, for hvem et kald ville været et godt alternativ til et fysisk besøg.

Foto: René Lind Gammelmark

Der var også en stand hvor man kunne se teknologien skærmbesøg, hvor en borger via en telefon, tablet eller computer kunne komme i kontakt med en sygeplejerske, der på den måde kunne få svar på et problem.

Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

Der var også en stand hvor der var præsentation af Boblberg, et online fællesskabs formidlingssystem. Det beskrives på den måde at der er lidt som det man ser/ så i gamle dage hos købmanden hvor der var en opslagstavle hvor folk kunne sætte opslag på. Her foregår det bare elektronisk, og man kan sætte et opslag på om f.eks. gåture eller andet, og så kan de der har tilmeldt sig systemet svare via systemet at de gerne vil deltage.

Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

Foto: René Lind Gammelmark

FAKTA: Projekt “Sammen om dine data” Voksenstøtten i Billund Kommune
Projektet har to overordnede fokusområder – dokumentation og velfærdsteknologi.

En af tankerne bag projektet, er at støtte ældre til et liv, hvor de kan klare mest muligt selv. I den forbindelse ser projektet blandt andet på, hvordan ældre borgere med tilknytning til plejen opfatter og bruger veldfærdsteknologi i dag, og hvordan det kan give mere meningen i hverdagen på sigt.

Via en samskabende proces, hvor borgerne (blandt andet fra borgerpanelet), pårørende og medarbejdere med til knytning til ældreplejen i Billund Kommune er aktive og deltagende i forhold til beslutninger og løsninger, bliver der i projektet undersøgt, afprøvet og implementeret forskellige velfærdsteknologiske løsninger.

Projektet har desuden fokus på at gøre kommunens elektroniske omsorgssystem til et bedre samarbejdsværktøj mellem borgere, pårørende og medarbejdere, hvilket også sker i en samskabende proces.

Projektet der varer indtil foråret 2022, er finansieret med midler fra Sundhedsstyrelsen og har et overordnet formål at styrke omsorg og nærvær i ældreplejen.

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website.
Hvis du vælger ikke at aktivere cookies, fungerer siden ikke optimalt, angiv dit valg til højre.

Cookie indstillinger

Nedenfor kan du vælge hvilke typer cookies du vil tillade fra hjemmesiden, klik på "Gem cookie indstillinger" for at angive dit valg.

Funktions cookiesSiden benytter funktions cookies, disse er nødvendige for at siden fungerer.

Analytiske cookiesSiden benytter analytiske cookies, således at vi kan analysere besøg, og optimere hjemmesiden.

Social mediaSiden benytter ikke social media cookies.

ReklameSiden benytter ikke reklame relaterede cookies.

AndreSiden benytter 3 part cookies, bla. til funktionalitet af siden, der bliver ikke gemt personlige informationer.