LEGO leverer et stærkt resultat i første halvår af 2021

PR-Foto: LEGO

LEGO Koncernen øger strategiske investeringer og leverer et stærkt resultat i første halvår af 2021 

Salget til forbrugerne, omsætningen og driftsresultatet voksede med tocifrede procentsatser.  Flere børn rundt om i verden fik glæde af læring gennem leg.   

  • Salget til forbrugerne voksede 36 procent i første halvår af 2021 
    sammenlignet med samme periode i 2020. 
  • Omsætningen voksede 46 procent til DKK 23,0 milliarder.    
  • Driftsresultatet voksede 104 procent til DKK 8,0 milliarder. Halvårets resultat efter skat voksede 140 procent til DKK 6,3 milliarder.  
  • Stærkt frit cash flow på DKK 5,8 milliarder.  
  • Markedsandelen voksede både globalt og på de største markeder. 
  • Donationer på DKK 1,5 milliarder ÅTD i fællesskab med LEGO Fonden til læring gennem leg-indsatser, som støtter børns udvikling. 

LEGO Koncernen offentliggjorde i dag halvårsregnskabet for årets første seks måneder til og med 30. juni 2021. Omsætningen voksede i perioden 
med 46 procent til DKK 23 milliarder sammenlignet med samme periode i 2020. Salget til forbrugerne voksede 36 procent, hvilket overgik væksten i legetøjsbranchen, og markedsandelen voksede globalt og på alle de største markeder. 

Driftsresultatet udgjorde DKK 8 milliarder, en stigning på 104 procent sammenlignet med første halvår af 2020, trods ambitiøse, strategiske investeringer, der skal understøtte 
væksten på længere sigt.  

”Vi er meget tilfredse med vores fremskridt på alle områder i løbet af første halvår af 2021. Resultaterne er drevet af en stærk efterspørgsel efter vores produkter, som har tiltrukket nye LEGO® byggere til vores brand. Færre COVID-19-relaterede restriktioner 
end i 2020 har bidraget positivt til vores vækst, da vores fabrikker kunne producere uden forstyrrelser, og størstedelen af butikkerne er åbne igen,” siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen. 

”Samtidig så vi tydeligt fordelene ved vores investeringer over flere år i e-handel, produktinnovation og en robust, global forsyningskæde. Vores stærke økonomiske resultater gør det nu muligt at accelerere vores strategiske investeringer i bæredygtighed og digitalisering.” 

”Vi er især taknemmelige over vores fantastiske kolleger. På trods af alle de udfordringer og usikkerheder, der har præget de seneste seks måneder, har de arbejdet ekstraordinært hårdt for at bringe leg til endnu flere familier rundt om i verden,” fortsætter Niels B. Christiansen.  

Tocifret vækst i alle markedsgrupper 

Forbrugersalget opnåede tocifrede vækstrater i alle markedsgrupper på baggrund af en fremragende eksekvering og en mangfoldig portefølje af produkter, der appellerer til 
byggere på tværs af aldersgrupper og interesser. De bedst sælgende LEGO temaer var LEGO® City, LEGO® Star Wars, LEGO® Harry Potter, LEGO® Creator Expert og LEGO® Technic. 

Driftsresultatet blev mere end fordoblet på trods af betydelige investeringer i langsigtede initiativer såsom et nyt butiksformat, e-handelsmuligheder, digital transformation af hele virksomheden og det fortsatte arbejde med at gøre produkterne såvel som driften mere bæredygtig. Driftsresultatet blev også påvirket af stigende fragt- og råvarepriser. 

”I andet halvår af 2021 forventer vi, at den store efterspørgsel efter vores produkter 
fortsætter. Når forbrugerne på længere sigt vender tilbage til de samme forbrugsmønstre 
som før pandemien, forventer vi dog, at væksten i toplinjen stabiliseres til et mere bæredygtigt niveau. Kombinationen af dette og vores planer om at fremskynde 
investeringer i virksomhedens fremtid gør, at vi forventer en mere normaliseret 
overskudsgrad fremadrettet,” fortæller Niels B. Christiansen. 

”Vores investeringer er designet til at sikre vores virksomhed en bæredygtig fremtid og fremme vores mission om at have en positiv indflydelse på børn og den verden, de skal 
arve. Digitalisering og bæredygtighed spiller i den forbindelse en særligt vigtig rolle,
og vi er meget tilfredse med de fremskridt, vi gør på de områder. Vi fortsætter også med at udvikle vores legeoplevelser og brand, så LEGO leg er mangfoldig og relevant for alle.”

Bygger en bæredygtig fremtid  

LEGO Koncernen gjorde fremskridt i sin ambition om at skabe mere bæredygtige produkter. I juni offentliggjorde Koncernen en prototype på en LEGO klods fremstillet af genanvendt PET fra brugte plastflasker – et vigtigt skridt på rejsen mod at reducere 
brugen af ikke-vedvarende ressourcer. Virksomheden afsluttede også et vellykket forsøg med papirposer designet til at erstatte engangsplastposer i LEGO æsker og begynder at indfase den nye papiremballage fra begyndelsen af 2022. Denne udvikling sikrer, at 
Koncernen er på rette spor mod målet om at gøre al emballage bæredygtig ved udgangen af 2025.  

Mindeværdige brandoplevelser – online & i butikkerne 

LEGO Koncernens investeringer i fysiske og digitale salgskanaler viste deres værdi i første halvår. E-handelssalget på tværs af egne og partneres platforme voksede med 50 procent i forhold til samme periode sidste år.  

Virksomheden lancerede også et nyt butiksformat, som vil blive introduceret i flere end 60 butikker i løbet af andet halvår af 2021. Det nye format blev afsløret ved åbningen af en ny flagship store i New York i juni og giver de besøgende mulighed for at fordybe sig i leg og få mindeværdige brandoplevelser. Koncernen fortsatte sin globale ekspansion med 
åbningen af flere end 60 nye LEGO brandede butikker i første halvår af 2021, heraf flere 
end 40 i Kina. Dette bringer det samlede, globale antal LEGO butikker op på 737 ved udgangen af juni, heraf 291 i Kina. 

I løbet af andet halvår af 2021 vil LEGO Koncernen accelerere investeringerne i en flerårig, digital transformation på tværs af hele virksomheden. Nye digitale platforme, produkter og måder at arbejde på skal understøtte en langsigtet ambition om at gøre LEGO brandet i stand til at skabe fantastiske digitale oplevelser for børn, forbrugere, partnere og medarbejdere. Som supplement til de digitale afdelinger i virksomhedens hovedsæde i Billund og afdeling i London, åbnede Koncernen digitale afdelinger i 
Shanghai og København for at tiltrække endnu flere digitale talenter og understøtte den digitale transformation. 

Positiv indflydelse på fremtidige generationer 

Virksomheden fortsatte med at støtte børns udvikling rundt om i verden via initiativer, der fremmer læring gennem leg. Flere end 1,2 millioner børn fik gavn af produktdonationer og aktiviteter i lokalsamfund.  

År til dato har LEGO Koncernen i fællesskab med LEGO Fonden, der ejer 25 procent af LEGO Koncernen, doneret mere end DKK 1,5 milliarder (USD 235 millioner) til organisationer, der hjælper børn og familier – med et særligt fokus på mennesker i nød. Donationerne inkluderer DKK 940 millioner (USD 150 millioner) til COVID-19 
hjælpeindsatser rundt om i verden med fokus på børns sundhed og udvikling, DKK 140 millioner kroner (USD 23 millioner) til uddannelse af børn, DKK 100 millioner (USD 15,7 millioner) til organisationer, der arbejder med kriseramte familier i Haiti og Afghanistan, og endelig er der givet støtte til programmer, der fremmer læring gennem leg i lokalsamfund, hvor LEGO Koncernen opererer. 

”Den største drivkraft for alle i LEGO Koncernen er, at vi kan have en positiv indflydelse på de muligheder kommende generationer har. LEGO leg og LEGO brandet kan og vil 
gøre en forskel – både i akutte kriser, og når det gælder arbejdet med at hjælpe børn med
at udvikle færdigheder, de skal bruge gennem hele livet. Det er vi stolte af at være i stand til. Og vi er forpligtede til at gøre alt, hvad vi kan for fortsat at inspirere og udvikle dem, der
skal bygge fremtiden,” siger Niels B. Christiansen i en pressemeddelelse.