Nu kan elever komme på vigtig mission om bæredygtig plastik

PR-Foto: LIFE Fonden
Mayland 2025 banner

Fra i dag kan elever i 7. klasse komme med på en vigtig mission i en god sags tjeneste – en plastmission. Plastmissionen er titlen på LIFE Fondens nye undervisningsforløb for 7. klasser, der er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen. I Plastmissionen træder elever i 7. klasse ind i rollen som plastproducenter i en fiktiv virksomhed, hvor de skal arbejde med bæredygtig plastproduktion til mobilcovers.

Vi anvender dagligt produkter af plast overalt på jorden, fordi plast hjælper os i hverdagen og har mange gode egenskaber. Men plast produceres i store mængder og kan være svært at nedbryde, hvilket kan være til stor belastning for miljøet og klimaet – og det skal vi finde en løsning på.

I det nye undervisningsforløb Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en fiktiv virksomhed, der laver mobilcovers. Gennem et videoopkald fra virksomhedens direktør bliver de sat på en udfordrende mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig. For at komme nærmere svaret må eleverne i gang med en grundig undersøgelse af, hvad plast egentlig er for et materiale, hvordan det er opbygget, og hvordan det produceres. Eleverne skal blandt andet lave deres egne undersøgelser af plastgenstande, stressteste dem og kortlægge deres livscyklus.

Udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen
Det nye undervisningsforløb Plastmissionen, der henvender sig til elever i 7. klasse i fagene fysik/kemi, biologi og geografi, er udviklet i samarbejde med to eksperter fra LEGO Koncernen, Maria Rosenberger Petersen og Søren Kristiansen, hvis arbejde er at sikre at materialer til fremstillingen af LEGO® produkter lever op til virksomhedens høje kvalitets- og sikkerhedskrav hvilket også gælder nye bæredygtige materialer. Særligt Søren Kristiansen har været meget involveret i udviklingen af forløbet og er glad for resultatet:

“LIFE Fondens arbejde med at uddanne børn og unge indenfor udfordrende temaer afspejler LEGO Koncernens værdier: fantasi, kreativitet, sjov, læring, omsorg og kvalitet. LIFE Fonden har med Plastmissionen evnet at skabe et undervisningsforløb, som behandler særdeles komplekse problemstillinger i børnehøjde og som får børnene til at tage stilling til globale miljømæssige emner og reflektere over ansvarlighed på en sjov og kreativ måde. Det har været en fornøjelse at bidrage til LIFE Fondens arbejde med at uddanne kommende generationer i arbejdet med bæredygtig udvikling.” – fortæller Søren Kristiansen, Senior Technology Director i LEGO Koncernens Materialeafdeling.

Naturfaglige kompetencer og virkelighedsnær problemstilling
Ligesom LIFE Fondens andre undervisningsforløb tager Plastmissionen udgangspunkt i en virkelighedsnær problemstilling, hvor eleverne skal bruge deres naturfaglige kompetencer til at komme frem til én eller flere løsninger.
”Når produkter der er helt eller delvist produceret af plast fylder så meget i vores hverdag, er det fordi plast har mange gode egenskaber. Men de fleste plasttyper er meget svært nedbrydelige i naturen, og plastproduktion og affaldshåndtering kan være en stor belastning for klima og miljø. Så hvordan kan man fortsætte med at bruge dette materiale, men på en mere bæredygtig måde? Det er netop det eleverne via deres egne undersøgelser og eksperimenter arbejder med i Plastmissionen. Formålet er også at give eleverne en nuanceret forståelse for en samfundsudfordring, som de fleste kender i forvejen. Vi er stolte over, at LEGO Koncernen med vigtig viden, inputs og materialer, samt stort engagement, har været med til at gøre Plastmissionen så virkelighedsnær som muligt,” siger Ditte Linde Thomsen, Udviklingschef i LIFE Fonden i en pressemeddelelse.

I Plastmissionen arbejder eleverne med alle fire naturfaglige kompetencer: undersøgelseskompetencen, modelleringskompetencen, perspektiveringskompetencen og kommunikationskompetencen. Forløbet har særlig vægt på undersøgelseskompetencen og perspektiveringskompetencen. Alle LIFE Forløb tager udgangspunkt i mindst ét af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. I Plastmissionen tages der udgangspunkt i FN’s verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion.

Når naturfagslærere booker Plastmission på www.LIFE.dk, får de tilsendt et LIFE Kit med forskellige fysiske materialer til at udføre alle forløbets eksperimenter og undersøgelse – herunder plastkødben fra LEGO Koncernen. Sideløbende skal naturfagslæreren og klassen benytte vores digitale platform MY:LIFE, der indeholder digitale undervisningsmaterialer og lærervejledninger til forløbet.

Det er gratis at anvende Plastmissionen, da LIFE Forløb uddeles som en bevilling fra LIFE Fonden. Læs mere om forløbet og book det på www.LIFE.dk.

Mayland 2025 banner