Lys forude trods endnu et hårdt regnskabsår i Billund Lufthavn

Ét af de mange besøg af Antonov 124 til Cargo Center Billund - Foto: Billund Lufthavn

Vejen ud af den økonomiske krise er asfalteret med optimisme, rekorder for luftfragt, vækst i rutenetværket og en afbalanceret økonomisk strategi. 2021 bød på et stort underskud, men Billund Lufthavn kan se lyset for enden af tunnelen og fastholder et højt investeringsniveau.

År 2021 var et år delt i to: Første halvår med minimal flytrafik og næsten ingen passagerer i terminalen, og så er der det sidste halvår, hvor en ketchupeffekt ramte og bragte passagertallene fra omkring 5 procent op på 70 procent af de rejsende ift. 2019 på ganske kort tid skriver Billund Lufthavn i en pressemeddelelse.

Regnskabet i 2021 er ikke med positivt fortegn, hvilket isoleret set ikke er tilfredsstillende. Men hele situationen skal tages i betragtning, og det vigtige er, hvordan lufthavnen som virksomhed har håndteret krisen. Omsætningen i Billund Lufthavn i 2021 var 350,7 millioner kroner med minus 81,1 millioner kroner på bunden.

– Isoleret er et stort underskud selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men Billund Lufthavn er på vej ud af historiens værste krise, og der er allerede fremgang. Sidste år så vi først lyspunkter længere ude i fremtiden. Nu er lyspunkterne her, og lufthavnen har handlet med påpasselighed og fornuft, hvilket har banet vejen ud af krisen. Det forudsætter dog, at krigen i Ukraine ikke resulterer i et tilbagefald. Vi har både i 2020 og 2021 profiteret af, at ejerne har drevet Billund Lufthavn på en robust måde, hvor overskud er geninvesteret i udvikling og vækst til gavn for Produktionsdanmark, udtaler Clas Nylandsted Andersen, bestyrelsesformand Billund Lufthavn.

Ruteudvikling: ”Enorm tro på dansk økonomi med Billund i centrum”
Optimismen i lufthavnen er langt hen af vejen funderet på en anerkendelse af samarbejdspartnerne inden for både passagertrafik og luftfragt. 2021 blev det nye rekordår i luftfragt med 77.000 tons. Men der har heller ikke været foregående år, hvor der er kommet 21 nye ruter og to nye flyselskaber på passagersiden før – på trods af, at kun 36,6 procent af passagerne var tilbage ift. 2019.

– Danmark har klaret sig igennem krisen med god økonomi og højt sundhedsniveau. Det tiltrækker flyselskaberne, fordi danskerne er købelystne og har et stort opsparet rejsebehov. Det er til Billund Lufthavns fordel, for vi ligger lige i hjertet af hele Vestdanmark, hvor der er mange danske rejsende at hente, og vi har gode relationer til flyselskaberne og charterbureauerne, fastslår Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn og fortsætter med at fortælle om væksten for luftfragten:

– Vi ligger lige i hjertet af det innovative Produktionsdanmark, hvor der er en lang række internationale virksomheder, der har brug for international tilgængelighed. De eksportrelaterede jobs i Danmark har også været i fuld vækst, og halvdelen af dem – over 400.000 jobs – ligger i vores nærområde. Og når vi har et så attraktivt produkt at tilbyde vores samarbejdspartnere inden for luftfragt, så oplever vi vækst. Og det forventer vi også i 2022.

Investeringsniveau, der passer til vækst
Den 9. marts 2022 var det præcis to år siden, at den daværende transportminister Benny Engelbrecht understregede vigtigheden af Danmarks andenstørste lufthavn for hele Danmark, og hvor god lufthavnen var til at tiltrække nye ruter og passagerer i tider, hvor andre så nedgang.

Billund Lufthavn tror på en fremtid i vækst, og lufthavnen har brugt krisen til at investere i: Nye toldfaciliteter, nyt p-hus og en opgradering af sikkerhedskontrollen for passagererne og deres håndbagage.

– De gennemførte investeringer har haft til formål at fjerne de flaskehalse, der var fra bilsæde til flysæde. Målet er at kunne håndtere 1.800 passagerer i timen i stedet for 1.200 passagerer i timen. Det er et arbejde, vi vil fortsætte, så vi kan vækste op til syv millioner passagerer. Investeringsniveauet vil stige i 2022, hvor vi vil fortsætte med at udbygge terminalen med en forbedret grænsekontrol for de rejsende, afslutter Jan Hessellund.