Michael fra Grindsted er Danmarksmester 2022 i Super GT AM

Michael Christensen - Foto: René Lind Gammelmark

I den forløbne sæson har Michael Søvang Christensen fra Grindsted haft travlt og deltaget i ikke mindre end 24 løb.

Det var tredje sæson med racerbilen, og i de foregående to år har vi lært bilen rigtig godt at kende. Vi har tidligere været lidt uheldige, så derfor var det helt klart min målsætning, at vi i år skulle vinde AM-mesterskabet!

I år var teamet udvidet med en ekstra mekanikker, og det har virkelig spillet for os – dog lige med undtagelse af et enkelt uheld. Midt i et løb på FDM Jyllandsringen revnede en prop i motoren, hvilket betød, at der løb kølervæske ud på baghjulene op af langsiden. Trods en fart på 200 km/t skete der heldigvis ikke mere end en snurretur, og det betød desværre at jeg udgik fra det heat.

Igennem hele sæsonen har vi kørt stabilt, hvilket tydeligt også kunne ses på resultaterne. Vi har været på podiet i alle gennemførte løb, hvilket det også kræves, hvis man ønsker titlen som Danmarksmester. Som alderspræsident i klassen kommer man med en masse erfaring, så vi har tænkt os om, taget vores chancer og givet den max gas, men stadig har taget kampene mod PRO-kørerne med omhu, da vi gerne har villet have en hel bil med hjem – og det er også lykkes for os. Super GT er en klasse med meget fart på, og der skal ikke meget til inden bilen får buler, så glasfiberarbejde efter hvert løb har der været nok af, men vi har været forskånet for store mekaniske skader. Alt klargøring gøres hjemme i garagen, så det har taget meget tid og ressourcer i år, for bilen skal jo stå knivskarp hver gang.

Vi sluttede sindssygt godt af til DM-finalen på Padborg Park – både på og udenfor banen. Vi havde omkring 70 gæster med til helstegt pattegris, som alle også heppede med fra tribunerne. Efter en 2. plads i AM-klassens tidtagning, endte vi helholdsvis på 6., 6., og 7. pladsen i det samlede felt, hvilket svarede til 3 heat sejre i AM-mesterskabet. Efter det hattrick kunne pokalen løftes og titlen som AM-Danmarksmester 2022 gik til teamet.

Ud af de 24 kval/løb blev det til følgende resultater:
10 placeringer på 1. pladsen
7 placeringer på 2. pladsen
6 placeringer på 3. pladsen
1 enkelt løb hvor Michael udgik 

Det har været et vildt år! I alt har 20 biler deltaget i sæsonen, og at ende på en samlet 9. plads er mere end hvad man kunne drømme om.

Jeg har haft den bedste opbakning og et fantastisk team bag mig – deriblandt mine forældre, og min faster og onkel, som har været med siden jeg startede med at køre ræs tilbage i 2004, og min kone siden 2005. De har været med på hele rejsen, og nærmest ikke glippet en weekend. I år var sjette gang et Danmarksmesterskab blev vundet, og så endda i 5 forskellige biler og klasser.

Arbejder som programmør
Til dagligt arbejder Michael som robot- og PLC-programmør hos Sealing System i Grindsted, som er en virksomhed der tilbyder styring af pakkeløsninger med robotter.

Min arbejdsgiver har været en stor del af, at det har kunnet lade sig gøre at deltage på dette plan. De har været hovedsponsor for teamet. Derudover har C.O.Trading, Skouniverset Grindsted, Næsbjerg Gulve samt Høgh Skilte, der har lavet alt design på racerbil og lastbilen, været sponsorer og gjort det muligt for mig at komme så langt.

Michael Christensen – Foto: René Lind Gammelmark

Har sat bil mv. til salg
Da det desværre kniber med tid til at køre på dette niveau, er både racer- og lastbilen blevet sat til salg. Det er da bestemt vemodigt, da det er forbundet med mange gode oplevelser, men at stoppe på toppen må være lykken. Lastbilen er allerede blevet solgt, og blev leveret til ny ejer onsdag.

Michaels teamlastbil – Foto: René Lind Gammelmark

Hvis alt går som Michael håber på, så vil han gerne drosle en klasse ned. Ønskescenariet er at finde et mindre tidskrævende setup, hvor der kan køres fedt og spændende race, men også med mere tid og energi til hygge med venner og familie.

Motorsport er en meget dyr hobby, og selvom Michael tænker, at hans team er blandt de teams med det mindste budget, så er det stadig ikke håndører der snakkes om. Derfor er det selvfølgelig også en mulighed at holde en pause, men med nogle gode sponsorerer, som allerede har meldt sig klar til endnu en sæson i 2023, og med nogle nye på vej, så det er lidt svært at sige stop.

Så hvad fremtiden vil bringe, står endnu i det uvisse.