Sanders Historiske Hjørne: Fittinglejren (1941-1945), Fliegerhorst Vandel, Jägerplatz Fitting og Wehrmacht

Sanders Historiske Hjørne

Af Carsten Sander Christensen

Den 2. marts 1941 begyndte den tyske besættelsesmagt at opføre radarstationen og telekommunikationscentret ”Fledermaus”, bedre kendt som Fittinglejren, på Skødevej 13 nær landbyen Fitting. Med opførelsen af Fliegerhorst Vejle i 1943-44 og Jägerplatz Fitting i 1944 lidt syd for landsbyen Vandel, fuldendes tyskernes fæstningsanlæg med antiluftskytsstillinger.

 

Fittinglejren

Cirka 10 kilometer syd for Vandel findes der nogle høje bakker i landskabet, der viste sig at blive af strategisk vigtig betydning under den 2. Verdenskrig, og kører man på landevejen fra Vorbasse i retning mod Lunderskov i det sydlige Jylland, kommer der efter 5 kilometers kørsel et skilt, hvorpå der står Skødevej. Drejer man op ad vejen, der fører til den lille by Fitting, dukker gården Skødevej 13 efter nogle få minutters kørsel op på højre hånd.

I året 1941 begyndte den tyske besættelsesmagt, her på ejendommens jorde, at opføre radarstationen og telekommunikationscentret ”Fledermaus”, bedre kendt som Fittinglejren. Tyskerne beslaglagde omkring 8 ha jord fra den lokale landmand, Johan Holm, i området på adressen Skødevej 13 nær landsbyen Fitting. Ligeledes blev en af naboerne, Åge Pedersen, og Johan Holms marker blev herefter eksproprieret til at huse de omkring 400 soldater, der arbejdede på Radarstationen indtil april 1945.

I slutningen af krigen nåede radarstationen og teleknudepunktet op på et samlet areal af 450 x 300 meter. Området kom ud over den nævnte radarstation til at omfatte Fliegerhorst Vejle samt Jägerplatz Fitting, der lå i den sydøstlige ende af det nuværende område Randbøl Hede.

På Fittinglejrens areal opførtes der i marts 1941 en barakby først af træ og senere af gule sten, der blev importeret fra Tyskland og blev transporteret med toget til Fitting station. Lejren havde plads til 400 soldater og stedet havde eget fængsel, festsal (der også blev brugt som kirke) og vandværk. Midt gennem de forskellige bygninger var der en lang gang med værelser på begge sider. De første soldater, der ankom i foråret 1941, havde det meget primitivt i starten, idet de blandt andet måtte hente vand fra Kragelund Mejeri indtil det førnævnte vandværk blev færdigbygget.

Endvidere blev der anlagt kloaksystem (8-10” rør) under lejren, som man den dag i dag finder rester af i landskabet. Hele området var hegnet ind med pigtrådshegn. Murstenene blev alle importeret fra Tyskland og omlastet til lastbiler på Fitting Station. Man finder den dag i dag stadig spor af kloaksystemet i jorden i området.

De danske børn på naboejendommene til den militære radarstation, blev af og til inviteret ind på stationen. Beretninger fra nabobørnene fortæller om, at de kom op i de tekniske anlæg sammen med soldaterne ligesom de legede med børnene til officererne i Fittinglejren eller badede med dem i en mergelgrav, der lå nord for Fittingvej lidt nord for lejren.

Nedskudte fly

Der opstilledes flere af de såkaldte ”Würzburg Riese” radarer til at opspore engelske fly der kom hjem fra bombetogter i Østtyskland og Polen på området samt en større søgeradar på gården Skødegårds mark. I løbet af krigen blev adskillige engelske kampfly og jagere opsporet og tvunget ned længere nord på i Grindsted og Sdr. Omme (o. 25 kilometer nord for stationen).

Fire af de mest kendte fly, der er havarerede i området, faldt ned i årene 1943 til 1945. Den 9/3 1943 faldt en Wellington III BK 368 ned nær Brunbjergvej ved Filskov. Målet var Kieler bugten. De overlevende blev bragt til Give hospital og senere fløjet til Frankfurt til afhøring. Det følgende år blev to fly skudt ned i området. Den 25/2 1944 i Klelund Plantage nær Hovborg, hvor et Halifax V LK705 med mål i Østersøen blev skudt ned over plantagen og hele besætningen mistede livet og den 10/4 samme år, hvor et Lancaster III ND675 efter endt togt nær Danzig (Gdansk) faldt ned nær Vildkjærvej nord for Filskov.

Det lykkedes for navigatøren Arthur G. White med Give lægen Aage Gullestrups hjælp via København at flygte til Malmø. Det sidste fly var et Stirling IV LK567 med last fra SOE til danske modstandsfolk i Fåborg området på Fyn, der faldt ned den 27/4 1945 i Plougslund Mose 2 kilometer sydøst for Billund nær rastepladsen på Koldingvej. Radiooperatøren Frank Fuller levede sammen med piloten Edward Dax og navigatøren Thomas Jones skjult i Billund-Vorbasse-Bække området til befrielsen den 5/5 1945. Alle fire steder er der i dag mindesten, hvor flyene havarerede.

Fliegerhorst Vejle

I sensommeren 1943 begyndte tyskerne så, at anlægge Fliegerhorst Vejle, og byggeriet blev afsluttet i efteråret i 1944. Det var den tyske byggeorganisation ”TODT”, der forestod opførelserne.  Ligesom med John Holms gård blev såvel agerland som gårde eksproprieret lidt syd for Vandel. I alt omkring 3.000 ha blev beslaglagt og Fliegerhorst Vejle blev i folkemunde betegnet som Nordeuropas største lufthavn. Fra den 27. december 1943 blev de første beboere i Vandel området sat ud af deres hjem. Under byggefasen måtte næsten 800 personer forlade deres hjem, der blev eksproprieret. Den 1. juli 1944 var området totalt rømmet.  

1.240 tyske soldater blev sat til at bevogte den for området meget store byggeplads, der var mere end 2 kilometer lang og 750 meter bred. Daglig pendlede 700 danske arbejdere med toget mellem Vejle og Vandel. De 15.000 tons cement, der blev lastet i Aalborg Syd for startbanen anlagde tyskerne to antiluftskytsstillinger, såkaldte FLAK (Flugabwehrkanone) batterier. Til hver af stillingerne blev der opført fire bunkers i mursten ligesom der i Vandel by blev opført såvel kommandobunker som andre antiluftskytsstillinger i byen. Fliegerhorst Vejle blev i folkemunde kaldt Nordeuropas største lufthavn.

Jägerplatz Fitting

Ud over Fliegerhorst Vandel begyndte man også i 1944 at anlægge befæstningsanlægget Jägerplatz Fitting mellem de to gårde Kirstinelyst og Guldbergsminde på Frederikshåbvej mod Fitting. Selve flyvepladsen var 1000 x 250 m., og er i dag camoufleret med små graner og fyr samt ca. 5 m. høje master. Flyvepladsen er markeret langs kanten med røde pæle, der skal kunne ses fra luften. Rundt omkring pladsen er gravet jagerskjul, dvs. kamuflerede huller i jorden med plads til en jagermaskine. Der findes i alt 14 jagerskjul. Desuden findes indenfor NV kant af plantagen 3 stk. jagerskjul. Fra flyvepladsen er ”vejene” til jagerskjulet markeret med hvide pæle. Ligeledes er der rundt om flyvepladsen gravet huller til benzintanke, benzinvogne og ambulancer. Tyske flyvere fra de tabte områder i Centraleuropa blev blandt andet overført til Jägerplatz Fitting.

Krigens slutning

Radarstationen ophørte sit virke i april 1945, idet de tyske soldater allerede havde forladt stationen inden krigens ophør. Naboerne oplevede en hektisk aktivitet i krigens sidste dage i slutningen af april og starten af maj med trafik begge veje. Illegale flygtninge kom til lejren. Det drejede sig primært om officersfruer fra Hamburg området som kom til Fittinglejren, da området i Tyskland var helt sønderbombet og samtidigt marcherede i hundredvis af soldater hjem til Tyskland. Sekundært om tyske desertører fra Tyskland.

Inden de tyske officerer tog hjem til Tyskland, boede de på gårde i området i en kort periode. Her opstod venskaber med tyskerne, hvor man lige til den dag i dag har opretholdt korrespondancen og af og til aflægger hinanden besøg.

Fittinglejren skulle få en helt ny betydning her lige efter krigens afslutning i Skandinavien. I stedet strømmede nu tyske krigsflygtninge fra det østlige Tyskland og Schlesien op til området. I Vorbasse var såvel skole som missionshus omdannet til sovesale for disse flygtninge. Disse blev alle overført til nu nyudnævnte Fitting Flygtningelejr.

 

 

Fliegerhorst Vandel i april 1945 – Kilde: Billund Kommunes Museer