LEGO House fejrer Disneys 100-års jubilæum med udstilling af fire kæmpe LEGO mosaikker
Det foregår i tiden fra den 23. august til og med den 29. oktober 2023. De fire kæmpe LEGO mosaikker er designet af tre kvindelige kunstnere og bygget af fans og familier i Manchester, Paris og New York. De udstilles samlet for første gang, i LEGO House i Billund.
Mosaikkerne er inspireret af det nye LEGO: Disney slottet og 100 år med Disneys magiske univers. Hver af de fire kæmpe LEGO mosaikker er 4.5 meter høje og der er brugt mere end 220.000 LEGO klodser til dem skriver LEGO House i en pressemeddelelse.
24 år med Disney Magien i LEGO Koncernen
I 100 år har Disney fortryllet verden med sit magiske univers, og i 24 år har LEGO Koncernen delt Disney-magien og de uendelige muligheder for fantasifuld leg med fans over hele verden.
Det skal fejres, og LEGO Koncernen gør det selvfølgelig i samarbejde med LEGO House i Billund. For at fejre jubilæet og lanceringen af det nye LEGO | Disney, har de kvindelige kunstnere Lakwena Maciver fra London, Amy Jones fra Paris og Kristin Texeira fra New York, skabt fire kæmpestore mosaikker, udformet som slotsvinduer i LEGO klodser, inspireret af de mange historier, som det nye LEGO Disney-slot kan inspirere til.
Mosaikkerne inkluderer nogle af kunstnernes yndlingsfigurer, blandt andre Mickey Mouse, Askepot, Ariel, Tiana, Mirabel, Andersine And og Pixar’s Woody og Buzz Lightyear – fortolket gennem kunstnernes helt unikke, kreative stil.
Den første mosaik, skabt af kunstneren Lakwena Maciver, blev allerede præsenteret den 21. juni 2023 på et arrangement ved Tower Bridge i London. De resterende tre mosaikker blev bygget i løbet af sommeren af Disney- og LEGO-fans samt familier ved arrangementer i Manchester, Paris og New York.

Tæt på er det tydeligt, at den enorme mosaik er bygget af LEGO klodser i mange farver. Cirka 220.000 klodser er der gået til hver af de fire mosaikker. – PR-Foto: © LEGO House og LEGO Koncernen
Verdenspremiere i LEGO House
De fire kunstværker udstilles nu samlet for første gang ved siden af hinanden. Det sker på LEGO Square, det store atrium i centrum af LEGO House, hvor der er gratis adgang.
Kathrine Kirk Muff, administrerende direktør for LEGO House, glæder sig til at invitere alle indenfor til det, der bliver den største særudstilling i husets historie:
“Der er noget poetisk over, at LEGO Koncernens fejring af Disneys 100-års jubilæum kulminerer i LEGO House i Billund, hvor LEGO historien startede for lidt over 90 år siden. Når vi forener de fire kæmpemosaikker på LEGO Square, bliver det vores største og en af de mest imponerende særudstillinger til dato. Det bliver et absolut must-see for alle Disney- og LEGO fans. De imponerende mosaikker illustrerer på bedste vis det uendelige spektrum af muligheder, som en LEGO klods indeholder, og det er netop dette som LEGO House handler om,” siger Kathrine Kirk Muff.
Rundt om de fire kæmpestore mosaikker kan besøgende opleve nogle af de mange populære LEGO | Disney-sæt, der er blevet udgivet, siden LEGO Koncernen lancerede det allerførste LEGO® DUPLO® Winnie the Pooh-sæt for 24 år siden. Det nye LEGO® | Disney: Disney-slot er også udstillet ved butikken – fyldt med referencer til ikke mindre end 14 Disney-filmklassikere – fra Snehvide (den allerførste Disney Prinsesse) og Askepot til Rapunzel og Vaiana samt en lille “tidskapsel” med minder fra 100 års Disney-filmmagi.

Kathrine Kirk Muff, administrerende direktør for LEGO House, glæder sig til at invitere alle indenfor til det, der bliver den største særudstilling i husets historie- PR-Foto LEGO Huse /Michael Drost-Hansen
To magiske brands mødes
Benedikte Stamp er Creative Design Lead på LEGO | Disney og har deltaget i udviklingen af fejringen af Disneys 100-års jubilæum og de fire eventyrlige mosaikker. Adspurgt om samarbejdet og kampagnen, siger Benedikte:
“I løbet af 100 år har Disney været skaber af nogle af verdens mest ikoniske eventyr, som har formået at fænge og berige generation efter generation. På lignende vis fungerer LEGO klodsen som en inspirationskilde, der fremmer leg hos millioner af børn og voksne, uanset alder, sprog, kultur og interesser. Som designer er min opgave at forene essensen af disse to brands og give fans i alle aldre mulighed for at udleve deres passion for Disney-universet ved at bygge med LEGO klodser. De fire mosaikker er et fremragende eksempel på, hvordan denne symbiose kan realiseres, og jeg er spændt på at se mosaikkerne samlet på udstillingen i LEGO House.”