LEGO har i dag offentliggjort halvårsregnskabet, der viser at LEGO Koncernen overhaler legetøjsindustrien i første halvår af 2023 og accelererer langsigtede vækstinitiativer.
LEGO Koncernen præsenterede i dag sit regnskab for de første seks måneder af 2023. Omsætningen var 27,4 milliarder kr. hvilket var en vækst på 1 procent sammenlignet med første halvår af 2022. Forbrugersalget voksede med 3 procent og overgik dermed et nedadgående legetøjsmarked, hvilket bidrog til en stærk vækst i markedsandele.
Virksomheden opnåede et solidt driftsresultat i tråd med forventningerne på 6,4 milliarder kr. sammenlignet med et ekstraordinært driftsresultat på 7,9 milliarder kr. i første halvår af 2022. Koncernen fortsatte med at accelerere udgifter til langsigtede strategiske initiativer, heriblandt produktionskapacitet, digitalisering og bæredygtighed.
Niels B. Christiansen, adm. direktør siger:
“Vi er tilfredse med vores resultat, især fordi det har været seks udfordrende måneder for legetøjsindustrien. Efterspørgslen efter vores produkter betød, at vi overhalede branchen og øgede vores markedsandele betydeligt.”
”Vores stærke finansielle position gør os i stand til at investere langsigtet, særligt inden for områder såsom digitalisering, bæredygtighed og produktionskapacitet. Overordnet set er vores resultat i tråd med forventningerne efter tre år i træk med ekstraordinær vækst, og vi er taknemmelige for vores fantastiske kolleger, som arbejder hver dag for at inspirere børn gennem leg.”

Niels B. Christiansen – Foto: ©2023 LEGO Koncernen
Finansielt overblik
Den fortsatte efterspørgsel efter virksomhedens produkter og stærk tillid fra detailhandlen skabte vækst i forbrugersalget. Omsætningen voksede 1 procent som rapporteret og var flad i konstante valutakurser i forhold til sidste års rekordomsætning i første halvår af 2022 trods påvirkningen af detailhandlernes forsigtige lagerstyring. Resultat efter skat var 5,1 milliarder kr. sammenlignet med 6,2 milliarder kr. i første halvdel af 2022.
Det frie cash flow var 1,1 milliarder kr. sammenlignet med 3,8 milliarder kr. i den samme periode sidste år hvilket reflekterede de planlagte investeringer i udvidelse af produktionskapacitet globalt og modernisering af teknologi.
Marked
Forbrugersalget steg på de større, etablerede markeder såsom Nord-, Syd- og Mellemamerika, mens forbrugersalget i Kina var påvirket af en langsommere end forventet tilbagevenden til shoppingmønstre fra før pandemien. Koncernen fortsætter med at udvide både sit detailfodaftryk og sin online tilstedeværelse i Kina i 2023 og fremover for at nå ud til flere børn.
Sortiment og brand
LEGO Koncernens sortiment i 2023 kommer til at indeholde mere end 750 produkter, der er designet til at appellere til LEGO byggere på tværs af alder og interesser. Omkring halvdelen af sortimentet er nyt hvert år, hvilket afspejler kreativiteten og innovationen hos virksomhedens talentfulde designere.
De mest populære temaer i første halvår var en blanding af koncernens egne temaer samt temaer lavet i samarbejde med IP-partnere, blandt andre: LEGO® Icons, LEGO® Star Wars™, LEGO® Technic™ og LEGO® City. LEGO® DREAMZzz™, virksomhedens eget nye tema, blev lanceret i marts med indhold tilgængeligt på alle store streamingplatforme for at opbygge kendskab til produkterne, før de kom på hylderne i august.
LEGO Koncernen og Epic Games gør fortsat fremskridt i deres partnerskab, hvor de vil skabe sjove, sikre digitale oplevelser for børn, og forventer at kunne dele mere information i de kommende måneder.
LEGO brandet forbliver stærkt og blev i april anerkendt af RepTrak® som det mest velrenommerede brand i verden.
Strategiske initiativer skal drive langsigtet vækst
Virksomheden optrappede strategiske initiativer for at levere bæredygtig vækst og relevans.
Udvidelse af globalt produktionsnetværk
LEGO Koncernen tog første spadestik til en ny fabrik i Virginia, USA, i april og fortsatte byggeriet af en ny fabrik i Vietnam. Begge byggerier udgør en investering på 6,7 milliarder kr. hver og skal efter planen drives CO2-neutralt, når de står færdige i henholdsvis 2025 og 2024. Kapaciteten blev ligeledes udvidet på LEGO fabrikker i Mexico, Tjekkiet, Ungarn og Kina. Disse investeringer styrker virksomhedens globale produktionsnetværk yderligere ved at bringe produktionen tættere på større markeder for at sikre en kort, effektiv forsyningskæde for at være i stand til at reagere på skiftende forbrugerefterspørgsel og reducere CO2-aftrykket.
Bygger en bæredygtig fremtid
LEGO Koncernen fortsatte fremskridt inden for en lang række initiativer med henblik på at reducere sin miljømæssige påvirkning. I det første halvår fortsatte virksomheden ligeledes omlægningen til papirbaseret emballage i LEGO æsker og annoncerede et partnerskab med European Energy om at producere e-metanol, som har potentiale til at blive brugt i fremtidige produkter.

LEGO Virginia – Foto: ©2023 LEGO Koncernen
LEGO Koncernen sigter efter at tredoble investeringer over tre år på aktiviteter, der reducerer virksomhedens CO2-aftryk, blandt andet ved at bruge mere bæredygtige materialer, udvide brug af vedvarende energi og arbejde mod målet om at reducere CO2-udledning med 37 procent i 2032. Koncernen har også forpligtet sig til at opnå netto-nuludledning i hele værdikæden senest i 2050.

Lego Vietnam – Foto: ©2023 LEGO Koncernen
Forvandler brugeroplevelsen gennem digitalisering
Som en del af sin digitale transformation har virksomheden i løbet af de første seks måneder introduceret teknologi, der har forbedret brugeroplevelsen. Dette omfatter en mobil app, som bruges af medarbejdere i butikker og nye digitale værktøjer, der sender ordrer mellem distributionscentre for at forkorte leveringstiden. Virksomheden fortsatte den planlagte vækst af det digitale team, som ved udgangen af året forventes at være omkring 1.800 digitale kolleger fordelt på fire lokationer: Billund, København, London og Shanghai.
Mindeværdige oplevelser i detailhandlen
Virksomheden fortsætter med at udvide sit globale netværk af brandede butikker*, der er designet til at skabe mindeværdige oplevelser for kunderne. 89 nye butikker slog dørene op i første halvår af 2023 og bragte det totale antal butikker op på 988 verden over. Virksomheden har også styrket e-handel kompetencer og ydeevne yderligere på tværs af egne og partneres platforme.
*Brandede butikker dækker LEGO Brand Retail butikker, som ejes og og drives af LEGO Koncernen (187 butikker) samt LEGO Certified Retail og LEGO Travel Retail butikker, som ejes og drives af partnere (801 butikker).
Inspirerer fremtidige generationer
LEGO Koncernen tror på, at læring gennem leg giver børn de bedste forudsætninger for at udvikle livslange evner, der kan hjælpe dem med at opnå deres potentiale. I løbet af det første halvår af 2023 har mere end 4,3 millioner børn draget fordel af produktdonationer og Læring gennem Leg-initiativer i lokalsamfund.
”Vi har fortsat fuld fokus på vores ambition om at inspirere og udvikle flere børn over hele verden. Vi er stolte af at have en stærk finansiel position, som gør det muligt at udføre vores mission i dag og investere i at sikre, at vi kan fortsætte i mange generationer i fremtiden,” siger Niels B. Christiansen i en pressemeddelelse.