Billund Lufthavn har slået passagerrekorden fra 2019

Foto: René Lind Gammelmark

Med én måned tilbage i 2023 er passagerrekorden fra 2019 slået. Der er fortsat stor vækst i cargocenteret, hvor Maersk Air Cargo bl.a. har stationeret fire fragtfly.

Siden 2009 har Billund Lufthavn vækstet kontinuerligt frem til sundhedskrisen. Den kontinuerlige vækst har ligget til grund for, hvilke mål og ambitioner, der blev sat frem mod 2040. Under sundhedskrisen var udsigterne lange, men nu har Billund Lufthavn i den grad lagt ”bumpet på vejen” bag sig.

På trods af en beskeden nedgang på 1,9 procent i november ift. november 2022, er de 215.880 passagerer, der er gået i gennem terminalen, mere end nok til at overstige passagerrekorden på 3.718.875 i 2019.

– Vi har en helt klar ambition i Billund Lufthavn om at komme tilbage på sporet, hvor vi vækster kontinuerligt fremadrettet igen på passager- og fragttal. Vi har været førstehåndsvidne til, at der kan og vil komme bump undervejs, det kan man ikke undgå. Det kan vi heller ikke fremadrettet, fastslår Jan Hessellund adm. direktør i Billund Lufthavn og fortsætter:

– Men Billund Lufthavn har i den grad bevist, at vi servicerer et unikt marked med et stort, rejseaktivt erhvervsliv, der også er interessante for udenlandske investeringer. På turismesiden er markedet både stort for danskere, der rejser ud, men vi kommer til at se endnu flere turister rejse ind til Danmark, og det er bl.a. på sidstnævnte, at vi kommer til at vækste fremadrettet.

 

Nedgang på lavprisselskaber og vækst på netværksselskaber

Billund Lufthavn oplever en mere normalisering af fordelingen af trafiksegmenterne. Ryanair og Wizz Air har sat flere ruter på pause over vinteren fra Billund Lufthavn. Derimod er der vækst på netværksselskaberne som bl.a. KLM, Lufthansa, Air France osv.

De sidste to måneder har erhvervstrafikken været tilbage, og den er fortsat i vækst. I november vækstede netværksselskaberne med næsten 10 procent.

– Nedgangen fra lavprissegmenterne er ikke overraskende, da der har været enorm fremgang på dét segment under covid, og nu er det ikke usandsynligt, at segmentet skal finde et stabilt leje at vækste fra over det næste års tid. Til stor glæde ser vi derimod en vækst på netværksselskaberne, der skaber den globale sammenhængskraft for erhvervslivet. Så vi begynder at se en mere normaliseret trafikfordeling i Billund, siger Jan Hessellund.

 

Vækst i luftfragten i Billund Lufthavn

Det globale marked for luftfragt er fortsat præget af mindre efterspørgsel, kombineret med stigende kapacitet og lavere fragtrater. En ny prognose fra International Air Cargo Associations (TIACA) viser et fald i efterspørgslen på luftfragt på fire procent i år sammenlignet med 2022. 

Derfor er det med stor tilfredshed og behersket optimisme, at Billund Lufthavns fragtcenter kan præsentere en vækst på 13,3 procent ift. november 2022, da der i november i år blev fragtet 7.222 tons luftfragt via Billund Lufthavn.

– I løbet af november har vi kunnet tage i mod det tredje fragtfly fra Maersk Air Cargo, og derudover har de stationeret yderligere et fly til ad hoc-opgaver. Det er selvfølgelig én af hovedårsagerne til, at mængderne stiger så drastisk, men det er en del af deres strategi, og på den måde indtager Billund Lufthavn markedsandele i Europa, sammenfatter Jan Hessellund i en pressemeddelelse.