KAKTI hjælper GEV med at nedbringe CO2-emission og spare på energiforbruget

CO2-emissionRené Heiselberg Gier, Nick Laursen - PR-Foto

Nick Laursen, der har siddet som iværksætter i GEV siden starten af 2023, er sammen med GEV gået i gang med at teste ny software på GEVs varmeværk i Stenderup-Krogager.

 

Missionen er enkel – der skal spares på energien, spares på fjernvarmeudgiften og spares på CO2-emissionerne.

Da Nick satte sig hos GEV for godt et år siden havde han gjort sig tanker om, hvordan energilagring kunne bidrage til energioptimeringen i fremtidens varmeforsyning overalt i Danmark. Han havde dog ikke forestillet sig at det i stedet skulle blive energioptimering i form af software, der skulle blive vejen frem.
Men nu har han, sammen med partneren Antonio, stiftet KAKTI, som allerede har modtaget støtte fra Innovationsfonden og flere andre fonde til at udvikle software-løsninger, der skal sikre at energisikkerheden forbedres og at energiforbruget effektiviseres.

 

Kunstig intelligens reducerer energiforbruget og sparer tid

I samarbejdet med GEVs driftsafdeling og med adgang til forskellige data på driftsiden, har KAKTI brugt efteråret til at finde frem til, hvordan et AI-styret optimeringsværktøj kan hjælpe GEV med at spare mellem 10-20% på energiforbruget. KAKTIs software kobler forbrugsmønstre, markedsdata, sammen med matematiske modeller omkring varmeværket i Stenderup-Krogager. På den baggrund forudser den, ud fra dagspriserne på el, hvordan og hvornår forbruget af el og gas fordeles på varmeværket. Dette gør det muligt for GEV at bruge mere energi, når det er billigst.

På den måde får andelshaverne billigere energi over tid, og de besparelser håber KAKTI at kunne overføre til andre steder i GEVs forsyningsområde. Stifter af KAKTI, Nick Laursen fortæller:

– Det er stadig tidligt i vores projekt, men vores første resultater peger på, at vi kan spare GEVs varmeværk i Stenderup-Krogager for omkring 15%-20% af udgifterne på energien. Derudover er vores software AI-drevet, hvilket også vil spare tid for medarbejderne, da vi fjerner nogle manuelle processer. Vi er nu sammen med GEV i gang med at afdække hvordan vi kan overføre vores erfaringer og resulter på de større varmeområder.

Når det lykkedes at implementere teknologien på de større varmeområder, vil det give GEV et mere fleksibelt system, så vil det kunne have en enormt stabiliserende effekt på forbrugernes pris i fremtiden. Noget GEVs direktør, René Heiselberg Gier, ser muligheder i:

– Vi er vores ansvar meget bevidst over for vores andelshavere og forbrugere. Samtidigt ved vi, at vi allerede i dag har brug for at vores fjernvarmesystem er fleksibelt og har flere strenge at spille på. Dermed kan vi udnytte de forskellige energiformer, når de er billigst. Samtidigt er det dog utroligt vigtigt for os at gøre tydeligt at det her også har en effekt på CO2-forbruget i den positive retning.

Vi gør det for en grønnere fremtid

GEV har gennem flere år haft en grøn profil som selskab, hvor man som multiforsyningsselskab har et stort ansvar for at kigge på både andelshavernes pris og påvirkningen på miljøet.

– Vi har som selskab i flere år sagt at vi sidestiller økonomi og bæredygtige løsninger, noget der ikke altid har været muligt før. Det tvang os til at vælge mellem økonomi eller konsekvens for miljøet. Her tyder det på, at KAKTIs softwareløsning kan være med til at skabe muligheder, hvor vi får både optimeret betingelserne for miljøet og for pengepungen, fortæller René Heiselberg Gier.

Nick Laursen fra KAKTI supplerer:

– Mens vi ser ind i en fremtid, der skal være mere bæredygtig, så spiller kombinationen af elektrificering og fjernvarmen en stor rolle. Mere end halvdelen af energiforbruget i verden handler om opvarmning og afkøling, så når vi finder gode løsninger her, så hjælper vi ikke bare GEV og deres forbrugere, så er det noget der kommer os alle til gavn. Derfor er vi virkelig spændte på at komme i gang med næste skridt af udviklingen, så vi forhåbentligt kan hjælpe endnu flere fjernvarmeselskaber i nærmeste fremtid. Vi leder lige nu efter forsyningsselskaber der synes at det kunne være spændende at lave et lignede pilotprojekt.