Af Carsten Sander Christensen
Skulpturby Give, kunst i det åbne rum og lidt om markedsføring
I den tredje og sidste klumme om brugen af kultur i området (efter Skulpturstien i Billund & Street Art i Brande) skal vi til stationsbyen Give. Byen er ligesom mange af de andre småbyer her på egnen opstået omkring en lille kullet romansk kirke opført engang i 1100-tallet. Og Give Kirke blev desuden opført nær en helligkilde. Igennem mange hundrede år var den herefter en lille hede landsby, der levede en stille og hengemt tilværelse. Men fra 1800-tallets start, med det stigende indbyggertal i Jylland, begyndte Give at være et opholdssted på vejstrækningen mellem Vejle, landsbyen Herning og videre nordvest på mod Holstebro. Her spillede den mere end 200 år gamle Diagonalkroen, der i dag ligger lige midt i byens centrum, en væsentlig rolle.
I slutningen af 1800-tallet boede der godt 500 mennesker i Give og i 1892 kom jernbanen til byen.
Den kører stadig i bedste velgående 132 år efter. Herning var ved at begynde at blive et spirende centrum for tekstilindustrien i Jylland. Og placeringen mellem Vejle og Herning blev også en lille kickstart for Give. Omkring 1910 var indbyggertallet mere end fordoblet og langt de fleste levede af håndværk og industri og ikke af landbrug i stationsbyen. I 1960 levede mere end trefjerdedel af de godt 2.000 indbyggere af andet end landbrug.
I dag har Give godt 4.500 indbyggere.
Blandt de største virksomheder finder vi Dan Cake, etableret i 1931 og Give Elementfabrik, etableret for mere end 60 år siden. Og så har handelslivet ligesom forenings- og sportslivet i Give altid været særdeles aktivt. Give Tennisklub var i mange år blandt de tre bedste i Danmark og i mange år har byen blandt andet afholdt Give Open Air.
Byen skal jo kunne overleve de forandringer der jo selvfølgeligt sker i et samfund. En af de forandringer var tiltaget med strukturreformen, der blev vedtaget i Folketinget og trådte i kraft i 2007. Give Kommune skulle fusioneres med en eller flere af nabokommunerne. Forhandlinger med blandt andet Grindsted og Billund Kommuner kuldsejlede og så blev Give fusioneret med den langt større Vejle Kommune. Men qua byens centrale beliggenhed og fremkomsten af den Midtjyske Motorvej – ja så var det ligesom da jernbanen kom i 1892. Give fik et skub fremad.
Omkring 2005 fik borgere, handelslivet og politikere i det gamle byråd i Give ideen med at opsætte kunst i bybilledet og i omkringliggende grønne områder. Det primære formål var selvfølgelig at styrke Gives image i øjnene på såvel turister, beboere, virksomheder og brande byen i Danmark/Europa som helhed. Men i modsætning til Brande, arbejdede man ikke på at få eller anskaffe sig permanente kunstværker til byen, men derimod at tilbyde danske og internationale kunstnere at opstille nogle af deres værker i Give og omegn. Herefter skulle den besøgende – ligesom i ethvert andet dansk kunstgalleri – kunne byde på det enkelte værk, og efter køb tage det med hjem. Det i Give er så Danmarks største nuværende galleri. Ved salg af kunstværkerne får Skulpturby Give og andre aktører 20% i provision. Salg ville desuden også skabe en vedvarende interesse for kunst-ideen da værkerne jo herved blev byttet ud med nye kunstværker.
En af de største succeser for Skulpturby Give var kunst- og skulpturdagen Little London, der fandt sted i begyndelsen af juni 2018.
Her kunne man kører med engelsk dobbeltdækker bus, drikke pint og gå med bowlerhatte. Men det var jo kunsten, de daværende 68 skulpturer, der var i centrum. En af de opstillede skulpturer, ’Cocoon’ af Jens Galschiøt, havde i 1992 været med i den internationale kunsthal på verdensudstillingen EXPO92 i Sevilla. Et anden, ’Min Indre Svinehund’ (en mand med et grisehoved og frakke) ligeledes af Jens Galschiøt, er verdensberømt. Den bliver opstillet steder, i forskellige udgaver, hvor den kan give den forbipasserende tanker om verden af i dag. I 1997 blev en udgave opstillet i Hong Kong (da byen blev kinesisk) til minde om massakren på Den Himmelske Freds Plads i Beijing i 1989.
Endelig var der på kunst- og skulpturdagen i 2018 et eksempel på et arbejdende værksted hvor duoen Lone Bank (opvokset i Give) og Tanja Rau gjorde de indledende forberedelser til at opføre skulpturen ’Er du hjemme?”. Den består af seks elementer (vaskemaskinen, håndvasken, gulvtæppet, sofaen, væggen og trappen af beton), der alle referere til hjemmet. I deres pressemateriale sammenfatter de to kunstnere, at de almindeligvis ved opførelse af skulpturer tager udgangspunkt i steds kendetegn og værdier. Og her spiller inddragelse af lokalhistorie og nutid en vigtig rolle. Herved skulle der opstå nye sammenhænge mellem måder at benytte og italesætte opførelsesstedet på.
Et sådant eksempel på de ovennævnte værdier kunne være den nok mest ikoniske (og mest omtalte) skulptur i Give området – ”Solhjulet”. Fremstillet af kunstneren Bo Karberg og ferniseret i maj 2015. Den 11 meter høje skulptur står ved rundkørslen ved Hjortsballe i den nordligste del af byen. ”Solhjulet” tager sit kunstneriske og idemæssige afsæt i Europas to ældst bevarede skivehjul, som er fundet i Pilkmosen øst for Give. De to hjul er mere end 5.000 år gamle. Hjulene blev i oldtiden brugt til transport. Hjulet har igennem tiderne været symbol på både teknologisk, økonomiske og åndelige udvikling. Netop det Give har overlevet på gennem historien.