Fleksible undervisningformer skal støtte udfordrede elever

Fleksible undervisningsformer i Billund Kommune - de såkaldte mellemformer - kombinerer almenpædagogik og specialpædagogik. Foto: Billund Kommune

Fleksible undervisningformer skal støtte udfordrede elever – det har Kommunalbestyrelsen i Billund Kommune bestluttet.

Den samlede kommunalbestyrelse i Billund Kommune har valgt at sætte endnu mere fokus på fleksible undervisningsformer, de såkaldte mellemformer, som kombinerer almenpædagogik og specialpædagogik. Med næste års budget afsætter kommunalbestyrelsen nemlig yderligere 1,6 mio. kr. hertil.

Der er tale om en fleksibel undervisningsform, hvor eleverne fastholdes i den almene undervisning, men tilbydes særlig støtte for at gennemføre skoleforløbet.

”Som hjemsted for Børnenes Hovedstad har vi høje faglige ambitioner på vores børn og unges vegne. Vi vil derfor gerne møde eleverne præcist dér, hvor de er. Og det gør vi bedst ved at tilbyde fleksible undervisningsformer, hvor formålet er, at flest mulig elever trives fagligt og socialt. Vi tilbyder derfor flere muligheder til eleverne, så de kan deltage i den almene folkeskole, mens vi tilgodeser og understøtter deres behov, så de undgår at skifte skole til et specialtilbud,” siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.

Mellemformerne gør almenområdet bredere på folkeskolerne i Billund Kommune ved at kombinere almenpædagogik og specialpædagogik, hvor kommunen afprøver forskellige metoder og organisering.

Fokus er på at skabe læringsmiljøer, som både retter sig mod almene elever og mod elever med behov for specialundervisning eller supplerende undervisning. Læringsmiljøer hvor alle elever, uanset behov, kan udvikle sig fagligt, socialt og personligt, og hvor der er forståelse og rummelighed overfor hinanden.

 

To veje for mellemformerne

Billund Kommune opererer med to overordnede måder at organisere mellemformerne på: Støtte, som er organiseret inden for klassens ramme, og støtte, der gives uden for klassen, f.eks. på et mindre hold. Begge mellemformer er til stede på alle kommunens skoler, men omfang kan variere over tid og fra skole til skole.

Støtte inden for klassens ramme” er organiseret i stamklassen, hvor almenundervisningen bliver tilpasset med henblik på at imødekomme særlige undervisningsmæssige behov inden for klassens rammer. Der er tilknyttet en ekstra fagprofessionel samt evt. øvrige ressourcer til dette arbejde. Og det muliggør en højere grad af tilpasset undervisning i stamklassen til elever, der har brug for supplerende undervisning eller specialundervisning, gennem støttemuligheder og organiseringer.

Støtte uden for klassens ramme” er organiseret som fleksible muligheder for, at elever, der modtager supplerende undervisning eller specialundervisning, bliver undervist i deres stamklasse og samtidig har mulighed for at modtage undervisning i en kortere eller længere periode på et mindre hold. Pauser bliver afholdt sammen med kammerater fra stamklassen, hvorfor vigtige sociale relationer bliver bibeholdt. Samtidig er der tilknyttet en eller flere fagprofessionelle til mellemformen.

Hvis du er i tvivl, om dit barn har behov for støtte, kan du kontakte det pædagogiske personale på dit barns skole. Det er nemlig skolelederen, der træffer beslutning om/visiterer til mellemformerne, og som forælder bliver du naturligvis inddraget i denne afgørelse