Kai’s Corner – LoG i LEGOLAND første del

Kai's Corner

Af Kai Bayer

Den 13. september 1989 besøgte jeg /LoG Legoland for at høre lidt om sæson 1989, der netop i de dage nærmede sig lukkedato for parken.

Jeg startede på direktør Knud Hedegaards kontor og spurgte ham, hvordan sæsonen var gået.

Knud Hedegaard:

Vi har haft en meget fin sæson 1989. Vi var nok lidt forsigtige, da vi lagde vores budget for 1989. Vi vidste, at visse af vore udenlandske turistgrupper, f.eks. nordmændene, havde lidt ondt i pengepungen, og at det nok ville knibe for dem at få det feriebudget skruet sammen, som man plejer at have, og der var også rygter om, at tyskerne ville komme i mindre omfang. Så vi lagde et budget, der var lidt i underkanten af 1988 besøgstallet.

 Da vi så er havnet i, det ligger ikke bare højere end 1988, men også tæt på rekorden, for vi ender nok på at have haft 940.000 gæster i Legoland. Og det har været en interessant sæson, for den startede godt. Vi havde en fin start i maj, vi havde en rimelig juni, og juli måned. Vores højsæson, industriferien, var på middel, men vi var faktisk sidst i juli lidt bagefter 1988. Men så oplever vi en fantastisk eftersæson. Vi  har haft en august måned og en september måned, som har været langt langt over vores forventninger.

 

Sommervarme

Kai Bayer: Når sommeren bliver for varm kan det vel være et problem for Legoland? Tyskerne bliver måske ude ved Vesterhavet? Og det har jo været alletiders varme sommer, og så alligevel kommer der rigtig mange gæster denne sommer?

Knud Hedegaard: Selvfølgelig spiller vejret en overordentlig stor rolle for os. Og vi havde da også et par enkelte dage i sommeren, hvor det var lidt for varmt, og da tog folk afsted til Vejers og Blåvand. Der har også været et par dage med regn, men det meste af sommeren har vi haft det, som vi kalder Legoland-vejr. Dvs. lidt overskyet men ellers tørt og lunt, og det har ikke afholdt folk fra at komme her. Vejret spiller en stor rolle, og vi skal nu vurdere, hvorfor august og september blev så gode for Legoland. For vi har haft en helt fantastisk eftersommer, og vi har set specielt mange udlændinge. Vi har haft mange tyskere, vi har haft mange hollændere, og vi har haft en del englændere og  en sjov ting er – for dem kommer der ikke ret mange af, vi har haft mange italienske gæster.

Kai: Er det mon fordi deres børn leger med legoklodser?

 

LEGO og LEGOLAND

Knud Hedegaard: Ja, jeg tror, at det har noget at gøre med børnenes leg med legoklodser. Og så selvfølgelig at Lego kan købes overalt i Europa, og deri er der indirekte en form for Legoland reklame. Det der er en meget klassisk ide for et selskab som Legoland, det kan være i Tyskland, det kan værei Ffrankrig, og det kan også være i Italien, det er at man kører en promotionkampagne, og så er førstepræmien en rejse til Legoland. Og den vej rundt tror jeg, at Legoland er blevet mere kendt selv i Italien. Og vi gør ikke så meget i målrettede reklamer i de lande. Det gør vi primært i Danmark, i Norge og Sverige og så også i Tyskland. Det er det, som vi kalder vores randstater. Men også finnerne kommer nu i rigt mål.

Og hvad er grunden til, at der ligger et Legoland her i Billund? Det er jo, at GKC – ejeren af Legogruppen – sammen med direktør Arnold Boutrup, som skabte Legoland, ja de ønskede at lave et flagskib for Lego, for Legoideen.

 

Anden del af dette interview bliver bragt tirsdag den 20. juni 2023.