Grindstedbaseret revisionsfirma vil gøre det nemmere for virksomheder at arbejde med bæredygtighed

Martinsen - SustainBusiness partnerkreds - Foto: Lasse Lagoni

Rådgivnings- og revisionsselskabet Martinsen med kontor i Grindsted køber sig ind i konsulenthuset SustainBusiness for at styrke kompetencerne inden for ESG-rapportering og bæredygtighed.

Revisionsfirmaet Martinsen, der holder til på Hedemarken i Grindsted, køber en majoritetsandel af konsulentfirmaet SustainBusiness. Formålet er at give lokale erhvervsdrivende nemmere adgang til revision og rådgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering (Environmental, Social, Governance).

Det sker som følge af, at Martinsen oplever stigende efterspørgsel på bæredygtighedsrådgivning især fra mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er), som påvirkes af nye EU-krav til bæredygtighedsrapportering, men mangler viden om, hvordan de kan leve op til dem og blive en del af den grønne omstilling.

”Det finansielle regnskab og ESG-regnskabet smelter i stigende grad sammen, og det stiller både nye krav til de erhvervsdrivende og til os som revisorer. Derfor er det et naturligt skridt, at vi udvider paletten for at kunne imødekomme kundernes behov og forventninger,” siger René K. E. Sørensen, adm. direktør i Martinsen i en pressemeddelelse.

 

En ny virkelighed for små og mellemstore virksomheder

Mange SMV’er rammes allerede indirekte af det nye EU-direktiv CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), der trådte i kraft i januar, særligt hvis de samarbejder med større virksomheder, som skal rapportere for hele forsyningskæden. Derfor er det heller ikke tilfældigt, at Martinsenens majoritetskøb af SustainBusiness sker netop nu.

”Vi oplever, at mange SMV’er ikke aner, hvor de skal starte eller slutte for at følge med de stigende krav på bæredygtighedsområdet. De har ikke ressourcerne til at ansætte specialister internt, og derfor er det svært for dem at rykke. Vi vil gerne kunne klæde dem på med, hvilke krav der rammer dem, hvor de skal starte, og hvad de skal gøre,” siger René K. E. Sørensen, adm. direktør i Martinsen og tilføjer:

”Andre har store ambitioner og efterspørger rådgivning og uddannelse i, hvordan de proaktivt kan udvikle deres forretning og tjene penge på at tage et socialt og miljømæssigt ansvar. Derfor skal vi ikke kun lave klimaregnskaber men også kunne give helhedsrådgivning, hvor vi rent faktisk hjælper virksomhederne med at skabe en bæredygtig bundlinje.”
Sværvægter inden for bæredygtighed

For adm. direktør i Martinsen René K. E. Sørensen er det nye partnerskab og forretningsområde afgørende for at forblive konkurrencedygtige. Han understreger dog, at Martinsen hverken vil gå på kompromis med kerneforretningen eller den lokale tilstedeværelse.

”Vi vil være på forkant med udviklingen på lige fod med de store spillere i branchen men uden at blive en stor pengemaskine. Det er afgørende for os at bibeholde den personlige og nære relation til vores lokale erhvervskunder,” siger René K. E. Sørensen, adm. direktør i Martinsen.

Når det kommer til valget af partner, har kompetencer og tillid været afgørende.
”Vi køber os ind i SustainBusiness, fordi vi tager udviklingen inden for bæredygtighed alvorligt. Derfor forsøger vi ikke at bygge forretningsbenet op fra bunden selv, men henter nogle af de tunge specialister ind, som allerede er længst fremme på området. Vi har valgt en partner, som jeg har dyb tillid til, er den helt rette for os og vores kunder,” siger René K. E. Sørensen fra Martinsen.

 

Steffen Max Høgh, direktør i SustainBusiness, supplerer:

”Vi oplever stigende efterspørgsel og et presserende behov for at hjælpe flere virksomheder i gang med bæredygtighedsarbejdet, som bliver mere komplekst. Det gælder ikke kun de helt store selskaber, men i den grad også SMV’er, som påvirkes indirekte af de nye EU-regulativer, men har svært ved at følge med,” siger Steffen Max Høgh, direktør i SustainBusiness, og tilføjer:

”Ved at gå sammen med Martinsen udfylder vi et hul i markedet med en ny og mere ambitiøs tilgang til at skabe synergi mellem revision og bæredygtighed. Uanset om man blot vil leve op til ESG-kravene eller ønsker at løfte sin bæredygtighedsstrategi til næste niveau,” siger Steffen Max Høgh, direktør i SustainBusiness.

Om virksomhedssalget og den nye ejerstruktur

Revisionsselskabet Martinsen køber en majoritetsandel (51 pct.) af konsulenthuset SustainBusiness. Salget og den delvise fusion træder i kraft i Q1 2024. Dermed udvides selskabets ejerkreds og bestyrelse. Den nye bestyrelse består således af René K. E. Sørensen, adm. direktør i Martinsen, Steffen Max Høgh, stifter og direktør i SustainBusiness, samt Jens Vogel, stifter og adm. direktør i SustainBusiness.

Om Martinsen

Martinsen er et rådgivnings- og revisionsfirma, der primært hjælper små- og mellemstore virksomheder med revision og regnskab samt rådgivning i forretningsudvikling og vækst. Med majoritetskøbet af SustainBusiness tilbyder de fra Q1 2024 også revision, rapportering og rådgivning inden for ESG og bæredygtighed. Martinsen har sine rødder i Vejle, hvor selskabet blev stiftet i år 1940 af Henry Martinsen. I dag er Martinsen Danmarks 9. største revisionshus med 280 medarbejdere fordelt på 10 byer i henholdsvis Esbjerg, Grindsted, Kolding, København, Odder, Skjern, Tørring, Vejen, Vejle og Aarhus. I Grindsted har de 14 ansatte og kontor på Hedemarken. Læs mere på www.martinsen.dk

 

Om SustainBusiness

SustainBusiness er et konsulenthus, der rådgiver og uddanner virksomheder inden for bæredygtighed og ESG (Environmental, Social, and Governance). SustainBusiness’ formål er at skabe en verden, hvor bæredygtighed kan betale sig. Det gør de ved at hjælpe virksomheder med at navigere i de nye EU-direktiver og krav samt de kommercielle muligheder, som ESG og bæredygtighed medfører. Selskabet blev grundlagt af Jens Vogel og Steffen Max Høgh i august 2022 og har i dag ni medarbejdere med kontor i Aarhus. Læs mere på www.sustainbusiness.dk/